Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4902
Title: Модернізація мистецької освіти у вищій школі на засадах автономного навчання
Other Titles: Modernization of artistic education in the higher school on the basis of autonomous learning
Authors: Білова, Наталія Костянтинівна
Bilova, Nataliia Kostyantynivna
Keywords: автономне навчання
мистецька освіта
autonomous learning
artistic education
Issue Date: 2017
Publisher: Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
Citation: Білова Н. Модернізація мистецької освіти у вищій школі на засадах автономного навчання / Н. Білова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2017. - № 5. - С. 205-217.
Abstract: У статті розглядається проблема впровадження автономного навчання в систему підготовки фахівців мистецьких спеціальностей у вищій школі; уточнюється поняття автономного навчання, виявляються педагогічні тенденції, специфіка і принципові засади автономного навчання стосовно освоєння мистецьких дисциплін, обґрунтовуються провідні підходи (посилення особистісної спрямованості навчального процесу, компетентнісний, аксіологічний та акмеологічний), педагогічні умови (зміна ролі викладача в організації самостійної діяльності студента, критично-оцінне спрямування навчального процесу, активізація творчих засад учіння на основі посилення зв’язку з практикою) та методи їх реалізації. The article is aimed at revealing peculiarities, pedagogical tendencies and specific conditions for the introduction of autonomous training of the future art specialists in higher education. The concept of autonomous learning is considered as a process of organizing and systematizing the student’s own learning environment independently or, if necessary, based on the teacher’s instructions. The artistic and pedagogical context of autonomous learning is aimed at preserving the uniqueness of the artistic and creative personality of a future specialist on the basis of a balanced combination of the student’s ability to self-directed artistic and creative development and the preservation of pedagogical support. The leading approaches to the development of practical technologies for autonomous artistic training of students in higher education are as follows: enhancement of the personal orientation of the educational process, competence, axiological and acmeological approaches. Implementation of the pedagogical conditions of autonomous learning is expedient to implement through modern methods: perspective designing, modeling of professional and creative situations, problem-reflexive teaching material presentation, mutual awareness raising, public demonstration of own artistic achievements (competitions, festivals, competitions), which are aimed at evaluation, self-esteem, adjustment and designing by students of their own educational and creative achievements.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4902
Appears in Collections:Кафедра музично – інструментальної підготовки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Білова_стаття 2017.pdf898.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.