Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4756
Title: Емпіричне дослідження адаптації підлітків до навчальної діяльності
Other Titles: Эмпирическое исследование адаптации подростков к учебной деятельности
Empirical study of adaptation of teenagers to educational activity
Authors: Татьянчиков, Андрій Олександрович
Tatianchykov, Andrii Oleksandrovych
Татьянчиков, Андрей Александрович
Keywords: психологічна адаптація
основна школа
показники адаптації
шкільна тривожність
шкільна мотивація
соціально-психологічна адаптованість
психологическая адаптация
основная школа
показатели адаптации
школьная тревожность
школьная мотивация
социально-психологическая адаптированность
psychological adaptation
primary school
indicators of adaptation
school anxiety
school motivation
socio-psychological adaptation
Issue Date: 2019
Publisher: Херсонський державний університет
Citation: Татьянчиков А. О. Емпіричне дослідження адаптації підлітків до навчальної діяльності / А. О. Татьянчиков // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». – 2019. – Вип. 1. – С. 193-198.
Abstract: У роботі розглядається процес психологічної адаптації підлітків до навчальної діяльності в умовах загальноосвітньої школи. Аналізуються теоретичні підходи щодо проблеми шкільної адаптації підлітків. Визначаються найбільш інформативні показники психологічної адаптації до навчальної діяльності. Наводиться узагальнення результатів емпіричного дослідження динаміки показників адаптації учнів 6-х та 7-х класів. В работе рассматривается процесс психологической адаптации подростков к учебной деятельности в условиях общеобразовательной школы. Анализируются теоретические подходы относительно проблемы школьной адаптации подростков. Определяются наиболее информативные показатели адаптации к учебной деятельности. Представляется обобщение результатов эмпирического исследования динамики показателей адаптации учащихся 6-х и 7-х классов. The article discusses the process of psychological adaptation of adolescents to educational activities in a secondary school. Analyzed theoretical approaches to the problem of school adaptation of adolescents. The analysis of scientific and theoretical concepts and approaches to the study of this problem in domestic and foreign psychology is presented. Based on the analysis of literary sources, it is noted that adaptation to primary school is seen as an adaptation of students to new learning conditions and a qualitatively new level of communication, the development of certain stereotypes, which allows them to overcome difficulties and successfully master learning activities.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4756
Appears in Collections:Кафедра теорії та методики практичної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tatianchykov.pdf459.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.