Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4432
Title: Peculiarities of teaching quilling in desing during training of the future teacher of fine, applied and decorative arts
Other Titles: Особливості викладання квіллінгу в дизайні під час навчання майбутнього вчителя образотворчого, прикладного та декоративного мистецтва
Authors: Ковальчук, Тетяна Петрівна
Ковальчук, Татьяна Петровна
Kovalchuk, Tetiana Petrivna
Keywords: quilling
design
paper
decorative art
квілінг
дизайн
папір
декоративне мистецтво
Issue Date: 2019
Publisher: Canada, Ontario
Citation: Kovalchuk T. Peculiarities of Teaching Quilling in Design in the Training of the Future Teacher of Fine, Applied and Decorative Arts / T. Kovalchuk // Intellectual Archive. – 2019. – Volume 8. – № 1. – P. 126-133.
Abstract: The article reveals role and place of quilling in formation of object space. The role of quilling as the main modeling method in creative workshops cannot be overestimated. Quilling is an intellectual asset of art modeling, which allows finding bright compositions. The value of quilling as the system of means of artistic expressiveness that provides ample opportunities for mastering and demonstration of the formal composition principles, is defined. It is declared that laws of the rhythmic organization of the form, principles of symmetry, dynamic basics in processing by plane paper folding or in formation of volume from paper, understanding of composition elements as the single constructive system, its combinatorial conversions, rows of program shaping, which integrate paper compositions into kinetic structures, allow to reveal all the diversity of composition opportunities for sheet materials using quilling as an example. It is emphasized that architectonics of paper constructions sets special sounding to the formal language of projects, latently influencing the world of real things created by artists, architects, sculptors, engineers. Paper compositions provide insight into a special logic of design from sheet materials; therefore, quilling develops not only artistic thinking, but also technical one. The study of basics of volumetric and spatial compositions by means of quilling combined with parallel mastering of methods and technologies of design from a sheet of paper is a fruitful basis in arts education of the graphics designers. Conclusions contain the arguments that the paper as one of the currently most available materials is a “tuning fork” of independent creative searches and experiments. Shapings from the paper stipulate the developed level of abstract thinking, which is necessary in artistic creativity and which is developed by the discipline of quilling. У статті розкрито роль та місце квілінгу у формуванні об'єктного простору. Роль квілінгу як основного методу моделювання в творчих майстернях важко переоцінити. Квіллінг - інтелектуальний актив художнього моделювання, який дозволяє знаходити яскраві композиції. Визначено значення квілінгу як системи засобів художньої виразності, яка надає широкі можливості для оволодіння та демонстрації принципів формальної композиції. Заявлено, що закони ритмічної організації форми, принципи симетрії, динамічні основи при обробці площинним складанням паперу або у формуванні об'єму з паперу, розуміння елементів композиції як єдиної конструктивної системи, її комбінаторних перетворень, рядів програми формування, які інтегрують паперові композиції в кінетичні структури, дозволяють розкрити все різноманіття можливостей композиції для листових матеріалів, використовуючи квілінг як приклад. Підкреслюється, що архітектоніка паперових конструкцій задає особливе звучання формальній мові проектів, приховано впливаючи на світ реальних речей, створених художниками, архітекторами, скульпторами, інженерами. Паперові композиції дають зрозуміти особливу логіку оформлення з листових матеріалів; тому квілінг розвиває не тільки художнє мислення, але й технічне. Вивчення основ об'ємних та просторових композицій за допомогою квілінгу в поєднанні з паралельним засвоєнням методів і технологій дизайну з аркуша паперу є плідною основою в художній освіті графіків. Висновки містять аргументи, що документ як один із найбільш доступних матеріалів на даний момент є «камертоном» незалежних творчих пошуків та експериментів. Структури з статті обумовлюють розвинутий рівень абстрактного мислення, необхідний в художній творчості і який розвивається дисципліною квілінгу.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4432
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kovalchuk_2019.pdf193.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.