Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4403
Title: Художня освіченість майбутніх учителів музичного мистецтва в компетентнісній парадигмі
Other Titles: Artistic erudition of future musical art teachers in the competence paradigm
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Пань, Шен
Keywords: компетентнісна парадигма
функціональна грамотність
художня освіченість
майбутні вчителі музичного мистецтва
competence paradigm
functional literacy
artistic erudition
future musical art teachers
Issue Date: 2018
Publisher: Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка
Citation: Реброва О. Є. Художня освіченість майбутніх учителів музичного мистецтва в компетентнісній парадигмі / О. Є. Реброва, Пань Шен // Актуальні питання мистецької освіти та виховання. – Суми : [ФОП Цьома С. П.], 2019. – Вип. 1 (12). – С. 89–97.
Abstract: У статті актуалізовано компетентнісну парадигму мистецької освіти, у межах якої освітній процес із підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва орієнтований на формування художньої грамотності, освіченості й інших ієрархічних констант їхньої фахової якості. Наголошено на полікультурному, крос-культурному та транскультурному кліше художньої освіченості. Показано, що художня освіченість у фаховій підготовці виявляється на трьох рівнях зв’язків: внутрішньо-фахових, спеціалізованих та відділених. Надано визначення поняття «художня освіченість майбутнього вчителя музичного мистецтва». The article actualizes and characterizes the competence paradigm of education as dominant in the development strategy of all levels of education in Ukraine. An analysis of the literature and the state of the problem shows that focus on the competence paradigm has exacerbated the problem of the education quality, including future musical art teachers. The article presents theories that reveal prerequisites for the formation of a competent specialist, as well as possible hierarchy of the levels of such quality that exceeds the competence indicators. According to a number of scientists, such prerequisites are functional literacy and erudition. In future musical art teachers ’ training, a significant competence that has the most integral character is artistic competence, which includes such quality vectors as multicultural, cross-cultural and transcultural competence in the aspects of artistic culture. Its basis is artistic literacy and artistic erudition. The latter has an integrated phenomenology and combines multicultural, polyartistic and cross-cultural erudition. Artistic erudition of future musical art teacher is considered as professional quality of a specialist’s, which is the basis of professional competence and is characterized by formed functional literacy in polyartistic, multicultural, cross-cultural projections, skills of their application during establishment of interdisciplinary connections, mental operations of comparison of expressiveness means of various types of art and real life, representations of the holistic artistic picture of the world for the qualitative interpretation of works in the performing and pedagogical processes.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4403
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebrova_Pan Shen.pdf629.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.