Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4395
Title: | Організаційні форми профорієнтаційної роботи в галузі хореографії: вітчизняний та зарубіжний досвід |
Other Titles: | Организационные формы профориентационной работы в области хореографии: отечественный и зарубежный опыт Organizational forms of career guidance in the field of choreography: native and foreign experience |
Authors: | Реброва, Олена Євгенівна Реброва, Елена Евгеньевна Rebrova, Olena Yevgenivna Трощенко, Володимир Миколайович Сінь, Чень |
Keywords: | профорієнтація професійне самовизначення профорієнтаційна робота в галузі хореографії принцип агоністики профориентация профессиональное самоопределение профессиональная работа в области хореографии принцип агонистики career guidance professional identity professional work in the field of choreography the principle of agonistic |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | СумДПУ ім. А. С. Макаренка |
Citation: | Реброва О. Є. Організаційні форми профорієнтаційної роботи в галузі хореографії: вітчизняний та зарубіжний досвід / О. Є. Реброва, В. М. Трощенко, Сінь Чень // Актуальні питання мистецької освіти та виховання. - 2016. - Вип. 1. - С. 115-124. |
Abstract: | У статті порушено питання про визначення особливих форм профорієнтаційної роботи за спеціальністю Хореографія з урахуванням специфіки фахової діяльності хореографа. Процес профорієнтації в хореографічній сфері є полівекторним, оскільки ґрунтується на концепції фахових напрямів діяльності хореографа в майбутньому. Висвітлено деякі аспекти профорієнтаційної діяльності в хореографічно-освітньому просторі Китаю та Америки, що ґрунтується на власному досвіді авторів статті. В статье представлены основные организационные формы профориентационной деятельности кафедр и других учебных учреждений, организаций Украины, Китая, Америки, которые осуществляются с учетом специфики профессии хореографа. Процесс профориентации представлен как поливекторный, поскольку он основан на профессиональных направленях деятельности хореографа в будущем. Первый вектор это выбор профессии хореографа; второй вектор это выбор профессии в хореографии: исполнительский или педагогический профиль; третий вектор выбор профессии в хореографическо-исполнительском самоопределении; четвертый вектор выбор профессии после обучения в университете и получения соответствующей квалификации. Ведущим принципом, по которому профориентационные организационные формы являются наиболее эффективными, является принцип агонистики, то есть участия в творческих соревнованиях, проводимых кафедрами хореографии вузов и других учебных заведений. The article presents the main organizational forms of career guidance activities of the departments and other education institutions, organizations of Ukraine, China, USA, carried out taking into account the specifics of the choreographer profession. The process of career guidance is presented as polyvector because it is based on professional directions of the activities of a choreographer in the future. The first vector is the choice of the profession of a choreographer; the second vector is the choice of a profession in choreography: the performing or teaching fields; the third vector career choices in the danceperforming-determination; the fourth vector the choice of a profession after studying at University and obtaining the corresponding qualifications. The leading principle, according to which the organizational forms of career guidance are the most effective, is the principle of the agonistic, that is, participation in the creative competitions held by the dance departments of the universities and other education institutions. Organizational forms implemented according to this principle are: contests, competitions, festivals, Olympiads. Other organizational forms in foreign countries and Ukraine are: attracting students to the presentations in the creative projects in collaboration with leading performers, choreographers; involvement in the concert projects of the universities, student groups, run by alumni, which creates the effect of continuity and crystallization of the professional community; organization of pedagogical practice of students-choreographers in extracurricular education institutions of various types; attendance of master classes and creation of conditions for creative exchange of experience between the groups for extracurricular activities. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4395 |
Appears in Collections: | Кафедра музичного мистецтва і хореографії |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Organizational forms of career.pdf | 741.59 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.