Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4372
Title: Theoretical - Methodological Features of Training Ceramic Sculpture of Small Forms
Other Titles: Теоретико - методологічні особливості навчання малої керамічної скульптурної форми
Authors: Рудой, Вадим Володимирович
Rudoy, Vadim Vladimirovich
Keywords: sculpture
sculpture of small forms
ceramics
ceramic sculpture of small forms
скульптура
скульптура малих форм
кераміка
керамічна скульптура малих форм
Issue Date: 2019
Publisher: Mark Zilberman, MSc, Shiny World Corporation, Toronto, Canada
Citation: Rydoy V. V. Theoretical - Methodological Features of Training Ceramic Sculpture of Small Forms / V. V. Rydoy // Intellectual Archive= Інтелектуальний архів : журнал. – 2019. – Vol. 8, No. 1, January - March . – Р. 134-139.
Abstract: The article defines that in modern times they begin to undergo a rethinking of the basis of art education, which also affected the process of teaching ceramics to the students of the Civil Engineering Faculty. Particular attention is paid to ceramic sculpture of small forms, highlighting the theoretical and methodological foundations of education. It is emphasized that the study of ceramic sculpture of small forms, the technique of its implementation by students of the HGF greatly facilitate the learning of creativity, making the result vividly accessible to perception, which, in turn, arouses their interest in the educational process as a whole. It depends on its purpose every time. Modern small plastic designed to overcome the monotony of the mass typical interior, to give it individuality. Affinity of arts and crafts and sculptures of small forms sometimes leads to a double reading of the same thing. It turns out that the theoretical and methodological foundations of teaching ceramic sculpture of small forms are based on the fact that the educational process is built according to three didactic principles: "Scientific", "Systematic", "Visual". The conclusions provide generalizations that in modern times they begin to undergo a rethinking of the basis of art education, which also affected the process of teaching pottery to the students of the Civil Engineering; ceramic sculpture of small forms has its own theoretical and methodological features; teaching ceramic sculpture of small forms, the technique of its implementation is quite relevant, as it greatly facilitates the task of preparing a teacher and artist, and, in turn, optimizes the learning process; special attention in the learning process must be given to the imaginative, associative characteristics of means of artistic expression in the work created by students. У статті визначено, що в сучасний час починають переосмислювати основи мистецтва освіти, які також вплинули на процес викладання кераміки для студентів будівельного факультету. Особлива увага приділяється керамічній скульптурі малих форм, висвітлюються теоретико-методологічні основи освіти. Підкреслюється, що вивчення керамічної скульптури малих форм, техніка її та реалізація студентами значно полегшує навчання творчості, яскраво роблячи результат доступний для сприйняття, що, в свою чергу, викликає їх інтерес до навчального процесу в цілому. Сучасний невеликий пластик, розроблений для подолання одноманітності маси, характерного для інтер'єру, надає йому індивідуальності. Близькість декоративно-прикладного мистецтва та скульптури малих форм іноді призводить до подвійності читання того ж самого. Виявляється, теоретико-методичні основи викладання кераміки скульптура малих форм заснована на тому, що навчальний процес побудований за трьома дидактичними принципами : «Науковий», «Систематичний», «Візуальний». Висновки дають узагальнення, що в сучасний час вони починають переосмислювати основи художньої освіти, що вплинуло і на процес викладання гончарства студентам цивільного будівництва; керамічна скульптура малих форм має свої теоретичні і методичні особливості; викладання керамічної скульптури малих форм, техніка її виконання досить є актуальною, оскільки це значно полегшує завдання підготовки вчителя та художника, а також оптимізує навчальний процес; особливу увагу в процесі навчання необхідно приділяти образним, асоціативним характеристикам засобів художньої виразності у творі, створеному учнями.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4372
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rydoy Vadim Volodymyrovych.pdf204.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.