Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4344
Title: Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education
Other Titles: Драматична герменевтика як перспективна технологія в художній освіті
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Реброва, Елена Евгеньевна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Oleksiuk, O. M.
Микулинская, Ольга Сергеевна
Мікулінська, Ольга Сергіївна
Mikulinska, Olga Sergiivna
Keywords: drama
hermeneutics
dramatic hermeneutics
innovative technologies
dramatic and hermeneutic technology
dramatic hermeneutic competence
future art teachers
драма
герменевтика
драматична герменевтика
інноваційні технології
драматургія та герменевтичні технології
драматична герменевтика
майбутні вчителі мистецтва
Issue Date: 2019
Publisher: Karabuk University
Citation: Oleksiuk O. Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education / O. Oleksiuk, O. Rebrova, O. Mikulinska // Journal of History Culture and Art Research. – 2019. - Vol. 8, No. 3. – P. 100-112.
Abstract: Modern artistic education uses widely innovative technologies. The technology of dramatic hermeneutics synthesizes the achievements of practical hermeneutics with the compositional and dramatic properties of art. In the vector of artistic education, it enriches artistic and creative activity with the elements of theatrical pedagogy. In the organizational and methodological aspects, it allows to combine individual and creative, team and group work based on the search and disclosure of artistic, interpretive, figurative and semantic contexts of the works of art. The artistic and semantic basis of the technology of dramatic hermeneutics is the theory of conflict, life contradictions, the removal of which leads to change and transformation of the existence. Dramatic hermeneutics as an innovative technology forms understanding of deep life collisions reflected in works of art through personalities. For the educational process, such personalities are artists, teachers, listeners, characters of the work, anybody who are directly or indirectly involved in the artistic and communicative process. Dramatic hermeneutics as an integration of drama, practical hermeneutics and artistic creativity is used in three varieties, namely: understanding the experience of the creative personality; integral processes of artistic thinking; collective presentation of the artistic idea interpretation. This predetermines the formation of the dramatic and hermeneutic competence of future art teachers – their ability to apply the pedagogical potential of linking art of different styles and genres with the realities of life in artistic and educational processes. Сучасна мистецька освіта використовує широко інноваційні технології. Технологія драматичної герменевтики синтезує досягнення практичної герменевтики з композиційними та драматичними властивостями мистецтва. У векторі художньої освіти він збагачує художньо-творчу діяльність елементами театральної педагогіки. В організаційно-методологічному аспекті це дозволяє поєднувати індивідуальну та творчу, командну та групову роботу на основі пошуку та розкриття художнього, інтерпретаційного, образного та смислового контекстів творів мистецтва. Художньо-смисловою основою технології драматичної герменевтики є теорія конфлікту, життєвих суперечностей, усунення яких призводить до змін та трансформації існування. Драматична герменевтика як інноваційна технологія формує розуміння глибоких колізій життя, відображених у творах мистецтва через особистостей. Для навчального процесу такими особистостями є художники, вчителі, слухачі, персонажі твору, будь-хто, хто безпосередньо чи опосередковано бере участь у художньому та комунікативному процесі. Драматична герменевтика як інтеграція драматургії, практичної герменевтики та художньої творчості використовується у трьох різновидах, а саме: розуміння досвіду творчої особистості; цілісні процеси художнього мислення; колективне представлення інтерпретації художньої ідеї. Це зумовлює формування драматичної та герменевтичної компетентності майбутніх учителів мистецтва - їх здатності застосовувати педагогічний потенціал зв’язку мистецтва різних стилів і жанрів з реаліями життя в мистецьких та навчальних процесах.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4344
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education.pdf310.74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.