Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4343
Title: Conceptual Ideas of Narrative Pedagogy in Professional Formation of a Music Art Teacher
Other Titles: Концептуальні ідеї наративної педагогіки у професійному становленні вчителя музичного мистецтва
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Oleksiuk, O. M.
Keywords: narrative pedagogy
teacher of music art
professional formation
conceptual ideas
interpretation
hermeneutic techniques
наративна педагогіка
вчитель музичного мистецтва
професійне становлення
концептуальні ідеї
інтерпретація
герменевтичні прийоми
Issue Date: 2018
Publisher: Karabuk University
Citation: Oleksiuk O. Conceptual Ideas of Narrative Pedagogy in Professional Formation of a Music Art Teacher / O. Oleksiuk, O. Rebrova // Journal of History Culture and Art Research. – 2018. - Vol. 7, No. 1. – P. 84-89.
Abstract: Modern artistic education is considered in the context of the development of the spiritual potential of the individual on the basis of constructing a pedagogical process in line with the humanitarian practice. This practice involves the joint actions of "teacher-student" in the hermeneutic circle from life experience - to theoretical knowledge, reflection of practical activity - through the identification, formulation and solution of professional development tasks. In this regard, the pedagogical community is actively discussing the need to develop promising technologies that can provide a "breakthrough" in the development of education. The new technologies aim to solve a number of problems faced by a modern high school. Accordingly, the process of learning at higher art schools should be reoriented from acquiring knowledge and skills to forming abilities to gain this knowledge and skills independently. Therefore, for humanitarian knowledge in general and for artistic pedagogy in particular, a hermeneutical view is particularly productive. In an effort to overcome the traditional rational orientation and intellectualization of consciousness, it goes to the understanding of a man through the reflective re-evaluation of the spiritual experience of mankind, fixed not only in science, but also in art, in the culture as a whole, which, from our point of view, is very relevant. So there is a natural appeal to the narrative mode of knowledge, provided not by logics but imagination, because there are free images and fantasia in it. The linguistic design of the hermeneutic interpretation of a musical piece is associated with an appeal to meanings - individual meanings of words isolated from the objective system of relationships that are directly related to a specific musical piece. We referred suggestions regarding the phasing of the metaphor to narrative techniques. Mechanism of metaphor design is recommended to imagine as a series of mental operations: the emergence of the author's intention, in search of the object (metaphor basis) that allows the author to express his idea. During this process due to the association some images and concepts arise and figurative, vivid ones should be chosen among them. Сучасна мистецька освіта розглядається в контексті розвитку духовного потенціалу на основі побудови педагогічного процесу відповідно до гуманітарної практики. Ця практика передбачає спільні дії "вчителя-учня" в герменевтичному колі від життєвого досвіду - до теоретичні знання, відображення практичної діяльності - через виявлення, формулювання та рішення завдань професійного розвитку. У зв'язку з цим педагогічна спільнота активно обговорює необхідність розробки перспективних технологій, які можуть забезпечити «прорив» у розвитку освіти. Нові технології мають на меті вирішити ряд проблем, з якими стикається сучасна вища школа. Процес навчання у вищих художніх школах повинен бути переорієнтований на здобуття знань та навичок на формування вмінь самостійно здобувати ці знання та вміння. Тому для гуманітарних знань у Росії загалом і для художньої педагогіки зокрема, герменевтичний погляд є особливо продуктивним. Таким чином, існує природне звернення до розповідного способу пізнання, що забезпечується не логікою, а уявою, бо в ньому є вільні образи та фантазія. Мовна конструкція герменевтичної інтерпретації музичного твору пов'язана із зверненням до значень - окремих значень слів, виділених із об'єктивної система взаємин, безпосередньо пов'язаних з конкретним музичним твором. Ми направили пропозиції щодо поетапності метафори до наративної техніки. Механізм проектування метафори рекомендується уявляти як низку розумових операцій: поява задуму автора, в пошук об’єкта (метафорова основа), що дозволяє автору висловити свою думку. Під час цього процесу при асоціації виникають деякі образи та поняття; серед них слід вибирати образні, яскраві.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4343
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olga Oleksiuk, Olena Rebrova.pdf224.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.