Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3946
Title: Робота із вторинними текстами як інструмент формування текстотвірної компетентності майбутніх судноводіїв
Other Titles: Работа со вторичными текстами как инструмент формирования текстообразующей компетентности будущих судоводителей
The work with secondary texts as a tool to form the text-creating competence of the future navigators
Authors: Гульчук, Тетяна Михайлівна
Гульчук, Татьяна Михайловна
Gulchuk, Tatiana Mikhailovna
Keywords: текстотвірна компетентність
текст
вторинний текст
конспект
семантичний конспект
ознаки вторинних текстів
текстообразующая компетентность
текст
вторичный текст
конспект
семантический конспект
признаки вторичных текстов
textual competence
text
secondary text
synopsis
semantic synopsis
distinctive features of secondary texts
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Гульчук Т. М. Робота із вторинними текстами як інструмент формування текстотвірної компетентності майбутніх судноводіїв / Т. М. Гульчук // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. - 2018. - №4. - С. 24-28.
Abstract: статті проаналізовано наукову літературу з обраної проблеми, виокремлено пріоритетні напрями роботи із вторинними текстами як інструментом формування текстотвірної компетентності майбутніх судноводіїв. На основі аналізу наукової літератури автор доходить висновку, що у формуванні текстотвірних умінь і навичок студентів провідними напрямами є поглиблення їхніх знань про прийоми компресії і фіксації інформації, сприйнятої зором або слухом; удосконалення вмінь інтерпретувати її і створювати на основі висловлення власний продукт ‒ вторинний текст, розвиток навичок сприймати, порівнювати, зіставляти, коментувати, усвідомлювати викладену в тексті інформацію. Виокремлення означених напрямів дасть змогу перевірити припущення, що текстотвірна діяльність як складник текстової повинна здійснюватися у взаємозв’язку із текстосприймальним та інтерпретаційним видами текстової діяльності. Застосування пропонованих у статті вправ і завдань уможливить формування вмінь опрацьовувати інформацію, надаючи їй іншої форми; виділяти в тексті найбільш важливе і потрібне для вирішення навчального чи наукового завдання; збирати й систематизувати інформацію для доповіді, реферату, статті тощо; сприятиме оволодінню фаховою термінологією. В статье проанализировано научную литературу по выбранной проблеме, выделены приоритетные направления работы со вторичными текстами как инструментом формирования текстообразующей компетентности будущих судоводителей. На основе анализа научной литературы автор приходит к выводу, что в формировании текстообразующих умений и навыков студентов ведущими направлениями является углубление их знаний о приемах компрессии и фиксации информации, воспринятой зрительно или слухом; совершенствование умений интерпретировать ее и создавать на основе высказываний собственный продукт ‒ вторичный текст, развитие навыков воспринимать, сравнивать, сопоставлять, комментировать, осознавать изложенную в тексте информацию. Выделение указанных направлений позволит проверить предположение, что текстообразующая деятельность как составляющая текстовой должна осуществляться во взаимосвязи с текстоприемным и интерпретационным видами текстовой деятельности. Применение предлагаемых в статье упражнений и заданий сделает возможным формирование умений обрабатывать информацию, придавая ей иную форму; выделять в тексте наиболее важное и нужное для решения учебной или научной задачи; собирать и систематизировать информацию для доклада, реферата, статьи и т. п; способствовать овладению профессиональной терминологией. The scientific literature on the problem is analysed in the article. The main areas of the work with secondary texts as a tool to form the text-creating competence of the future navigators are highlighted. Analysing the scientific literature, the author distinguishes the leading directions in the formation of students’ text-creating abilities and skills. It is important to deepen students’ knowledge on the techniques of compression and on the fixation of information perceived visually or by hearing and to improve the ability to interpret it as well as to create their own product based on their expressions. The development of skills to perceive, compare, comment and realize the information presented in the text is vital. It makes it possible to check the assumption that text-creating activities as a component of the textual activity should be carried out in interaction with text-perceiving and interpretative types of the textual activity. The implementation of the exercises and tasks proposed in the article might help to form the skills of processing information and giving it a different type, form; to highlight in the written or oral text the most important and necessary points for solving educational or scientific problems; to accumulate information for writing a complex work, such as a report, an abstract, an article, etc. It will facilitate the process of mastering specific terminology
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3946
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tatiana Gulchuk.pdf174.77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.