Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3929
Title: Використання мовного портфоліо як засобу рефлексивного навчання інофонів у вищій школі
Other Titles: Использование языкового портфолио как средство рефлексивного обучения инофонив в высшей школе
The uses of the language portfolio as a means of reflexive training of foreign students at the higher school
Authors: Буднік, Анжела Олександрівна
Будник, Анжела Александровна
Budnik, Anzhela Olexandrivna
Keywords: європейське мовне портфоліо
мовне портфоліо
компоненти мовного портфоліо
загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти
рефлексія
українська мова як іноземна
европейское языковое портфолио
языковое портфолио
компоненты языкового портфолио
общеевропейские рекомендации языкового образования
уровни владения иностранным языком
виды речевой деятельности
принципы коммуникативного обучения
рефлексия
украинский язык как иностранный
european language portfolio
language portfolio
components of language portfolio
the All-European Recommendations from Language Education
equal foreign language skills
types of speech activityn
the principles of communicative study
a reflection
Ukrainian as foreig
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Буднік А. О. Використання мовного портфоліо як засобу рефлексивного навчання інофонів у вищій школі / А. О. Буднік // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. - 2018. - №4. - С. 7-13.
Abstract: У статті уточнено поняття мовне портфоліо, запропоновано структуру мовного портфоліо інофона під час вивчення української мови як іноземної, проаналізовано основні завдання та функції мовного портфоліо студента-іноземця. Доведено. що для створення будь-якого виду портфоліо важливими є роздуми не тільки над запропонованими студентові-іноземцю завданнями, але й рефлексія його щодо способів роботи, послідовності дій.Теоретически обоснованно и уточнено понятие «модель языкового портфолио», которое используется в качестве дополнительного средства контроля и оценивания иностранных студентов в процессе изучения украинского языка как иностранного. Представлена структура языкового портфолио, которое состоит из содержания, портфолио с перечислением его основных элементов, вступления с четко сформулированной целью и заданиями, краткого описания языкового портфолио, самоанализа и самого оценивания собственной выполненной работы. Проанализированы основные задания и функции языкового портфолио студента-иностранца. Определенно, что при заключении языкового портфолио учитываются принципы коммуникативного обучения (принцип речевой направленности учебного процесса, принцип индивидуализации учебы, принцип функциональности, принцип ситуативности, принцип новизны). Доказано, что для создания любого вида портфолио важными являются размышления не только над предложенными студенту-иностранцу заданиями, но и рефлексия его относительно способов работы, последовательности действий. The concept "model language portfolio" which is used in quality an additional tool of control and estimation of foreign students in the course of studying of Ukrainian as foreign is theoretically reasonable and specified. The structure language portfolio is presented that consists of contents, portfolio with transfer of its basic elements, introductions with accurately formulated purpose and tasks, the compressed description language portfolio, introspection and the estimation own the performed work. The main tasks and functions language portfolio the student foreigner are analysed. It is certain that at the conclusion language portfolio the principles of communicative study are considered (the principle of speech orientation of educational process, the principle of individualization of study, the principle of functionality, the principle of a situativnost, the principle of novelty). It is proved that for creation of any kind portfolio reflections not only over the tasks offered the student foreigner, but also his reflection relatively of the modes of work, the sequences of actions are important.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3929
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Angela Budnik.pdf180.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.