Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3887
Title: Комунікативна компетентність у теорії і практиці професійної підготовки фахівців соціономічної сфери
Other Titles: Коммуникативная компетентность в теории и практике профессиональной подготовки специалистов социономической сферы
Communicative competence in the theory and practice of professional training targeted to the specialists of the socionomic sphere
Authors: Ткаченко, Катерина Олександрівна
Ткаченко, Екатерина Александровна
Tkachenko, Katerina Oleksandrivna
Keywords: комунікативна компетентність
комунікативні компетенції
компоненти комунікативної компетентності
майбутні фахівці соціономічної сфери
коммуникативная компетентность
коммуникативные компетенции
компоненты коммуникативной компетентности
будущие специалисты социономической сферы
communicative competence
communicative competencies
components of the communicative competence
future specialists of the socionomic sphere
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Ткаченко К. О. Комунікативна компетентність у теорії і практиці професійної підготовки фахівців соціономічної сфери / К. О. Ткаченко // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. – 2018. – № 1. – С. 137-142.
Abstract: У статті висвітлюються сучасні підходи науковців до сутності і структури комунікативної компетентності майбутніх фахівців соціономічної сфери. Визначено, що в основі комунікативної компетентності лежить певна структура, яка може бути сформульована як генетична модель. Комунікативна компетентність майбутніх фахівців соціономічної сфери розуміється як здатність особистості успішно взаємодіяти в різних соціальних групах і ситуаціях спілкування, що характеризується дотриманням норм і правил сучасної української мови, а також здатністю розуміти й використовувати у професійній діяльності вербальні та невербальні ресурси. Современные тенденции развития национальной системы образования, конкретизация ее направленности на развитие личности в контексте компетентного подхода привели к изменениям в содержании и технологии подготовки будущих специалистов социономической сферы к профессиональной деятельности. Одним из главных аспектов профессионализма будущего специалиста социономической сферы является коммуникативная компетентность. Целью данной статьи является освещение современных подходов ученых к определению сущности и структуры коммуникативной компетентности будущих специалистов социономической сферы. Contemporary trends in the development of the national education system, the specification of its focus on personal development in the context of the competence-oriented approach have led to changes in the content and technology of the training targeted to the future specialists of socionomic sphere in professional activities. One of the main aspects of the professionalism of a future specialist in the socionomic field is his / her communicative competence. The purpose of the article is to highlight scientists’ modern approaches to the determination of the essence and structure of the future socionomists’ communicative competence. It is noted that socionomic groups of professions include teachers, social educators, social workers, sociologists, psychologists, journalists, political scientists; legal professions, etc., whose subject of professional activity is social interaction.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3887
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Katerina Oleksandrivna Tkachenko.pdf278.24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.