Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3776
Title: Взаимосвязь мотивационно-целевого компонента физической рекреации, объема двигательной активности и уровня физического здоровья студентов
Other Titles: Взаємозв’язок мотиваційно-цільового компоненту фізичної рекреації, обсягу рухової активності і рівня фізичного здоров’я студентів
Interrelation of the motivation and target component of the physical recreation, volume of physical activity and level of students’ physical health
Authors: Горовой, Вячеслав Александрович
Горовий, В’ячеслав Олександрович
Gorovoy, Vyacheslav Aleksandrovich
Keywords: физическая рекреация
студенты
мотив
двигательная активность
уровень физического здоровья
фізична рекреація
студенти
мотив
рухова активність
рівень фізичного здоров’я
physical recreation
students
motive
physical activity
level of physical health
Issue Date: 2018
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Горовой В. А. Взаимосвязь мотивационно-целевого компонента физической рекреации, объема двигательной активности и уровня физического здоровья студентов / В. А. Горовой // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. – 2018. – № 1. – С. 28-34.
Abstract: В статье рассмотрены сущностные характеристики мотивационно-целевого компонента физической рекреации студентов. Представлены результаты корреляционного анализа между мотивационно-целевым компонентом физической рекреации и показателями физического здоровья, объемом двигательной активности студентов. Определена динамика степени взаимосвязи между рассматриваемыми показателями вначале и в конце учебного года, указывающая на то, что в ходе занятий взаимосвязь между уровнем сформированности мотивационно-целевого показателя и уровнем физического здоровья становится более сильной, однако в группах с более высоким режимом двигательной активности теснота взаимосвязи крепче. У статті розглянуті сутнісні характеристики мотиваційно-цільового компоненту фізичної рекреації студентів. Метою роботи було визначення ступеню взаємозв’язку між рівнем мотиваційно-цільового компонента фізкультурно-рекреаційної діятельності і об’ємом рухової активності, рівнем фізичного здоров’я студентів непрофільных спеціальностей. На першому етапі дослідження в анкетуванні прийняли участь 957 студентів (772 дівчини і 185 юнаків) денної форми навчання факультетів не фізкультурного напрямку підготовки, а також 154 співробітника із кола професорсько-викладацького складу кафедр фізичного виховання та факультетів фізкультурного профілю шести закладів вищої освіти Республіки Білорусь. На другому, експериментальному етапі, було сформовано чотири групи студентів з різним рівнем рухової активності, за участю яких вирішувалася поставлена мета і завдання. Формування у студентів мотиваційних прагнень до фізкультурно-рекреаційної діяльності та теоретичних і методичних знань проходило у процесі занять з фізичної рекреації у формі мікролекцій і співбесід. Intrinsic characteristics of the motivation and target component of students’ physical recreation are considered in the article. Its contents, criteria and indicators are determined. The designated theoretical ideas concerning this component are the basis for technological developments of the pedagogical funds aimed at the formation of students’ motivation to recreational and improving occupations. The results of the correlation analysis between the motivation and target component of the physical recreation as well as the indicators of physical health, volume of students’ physical activity are presented. It has been established that hemodynamic indices (Robinson’s index and Martine’s test) alongside with the parameters of respiratory system have significant effect on an integrated indicator of a physical health level. According to the results of the correlation analysis, it has been revealed that the work which is carried out in order to strengthen students’ health is the most effective one in terms of the positive dynamics within the formation levels of the motivation and target component of students’ physical recreation. The dynamics of the interrelation degree between these indicators at the beginning and the end of an academic year, which indicates that in the course of the occupations in all groups the interrelation between the formation level of the motivation and target indicators as well as the level of physical health becomes stronger, is defined; however, in groups with a higher volume of motor activity, the tightness of the relationship turned out to be stronger.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3776
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gorovoy.pdf300.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.