Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3645
Title: Проблема управління початковою школою в Україні в педагогічній науці та публіцистиці другої половини ХІХ – початку ХХ століття
Other Titles: The problem of managing primary school in Ukraine in pedagogical science and publicistics of ХІХ – early ХХ centuries
Authors: Кудла, Марія Валеріївна
Kudla, Maria Valeriivna
Keywords: початкова школа
управління
персоналія
інспектор
система управління
земська школа
навчальний округ
історія початкової освіти
primary school
administration
staff
inspector
system management
rural school
school district
the history of primary education
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кудла М. В. Проблема управління початковою школою в Україні в педагогічній науці та публіцистиці другої половини ХІХ – початку ХХ століття / М. В. Кудла // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 2. - С. 53-56.
Abstract: Мета статті полягає у характеристиці та узагальненні поглядів управлінців, педагогів, науковців, громадських діячів на систему управління початковою школою в Україні в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Використано загальнонаукові методи (аналіз, синтез, конкретизація, порівняння, узагальнення) та проблемно-хронологічний і ретроспективний методи. Доведено, що у педагогічній науці та публіцистиці досліджуваного періоду розкрито основні змістові та процесуальні засади управління початковою школою. У межах обґрунтованої авторської періодизації розкрито роль педагогічної громадськості в розвитку системи управління початковою школою на українських землях Російської імперії у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Виокремлено напрями удосконалення управління сучасною початковою школою України з урахуванням конструктивних історичних надбань. The article is aimed at characterizing and summarizing views of administrators, teachers, scientists, public figures on management system of Ukrainian primary school in the second half of the nineteenth – early twentieth centuries. General scientific methods were used (analysis, synthesis, concretization, comparison, generalization) as well as problem-chronological and retrospective methods. It has been proved that both pedagogical science and publicism of the studied period reveal basic content and procedural principles of primary school management. Within studied periodization the author reveals the role of pedagogical community in the development of primary school management system on the Ukrainian lands of Russian Empire in the second half of the nineteenth – early twentieth centuries. It is emphasized that primary schools have different types of educational institutions that provided primary education: public and private, urban and rural. The main types of primary school in 1861-1917 were zemki schools, exemplary schools of the Ministry of Education, church parish schools, school of literacy (in villages); city parish schools and municipal schools (in cities). It is specified that the periodical publications of the second half of XIX and the beginning of the XX centuries, which published the works of teachers, managers, is an integral part of the source of the research regarding the problem dealing with the problem of management of the initial element of education, in particular: «The Bulletin of Education» (1890-1917),. «The Journal of the Ministry of Public Education» (1834-1917), «Russian Thought» (1880-1918), «Russian School» (1890-1917) and other ones. In numerous monographs, memoirs and methodical manuals for primary school, national teachers and managers characterized the mechanisms of management of the initial link of education, as follows: M. Bunakov, B. Veselovsky, V. Vodovozov, B. Hrinchenko, M. Demkov, Ye. Zvyahintsev, P. Kaptierev, M. Korf , M. Pyrohov, S. Rusova, A. Teplov, D. Tykhomyrov, H. Falbork, V. Charnolusky, M. Chekhov. There have been generalized some ideas concerning primary school managing on the basis of the analysis of the works by S. Blonsky, O. Holovnina, M. Drahomanova, M. Kostomarova, M. Korf, A. Lokhvitsky, P. Milyukova, M. Sukhomlynova, O. Okolsky, V. Farmakovsky and others. The directions of improving modern primary school management in Ukraine, taking into account the structural historical heritage, have been singled out.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3645
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kudla-2017-2.pdf238.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.