Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3609
Title: Чинники та передумови розвитку вищої європейської освіти: проблеми і перспективи
Other Titles: Factors and preconditions for the development of european higher education: problems and perspectives
Authors: Костецька, Мар’яна Володимирівна
Kostetska, Mariana
Keywords: вища європейська освіта
розвиток
чинники
передумови
проблеми
перспективи
інтеграція
модернізація
навчальні технології
European higher education
development
factors
preconditions
problems
perspectives
integration
modernization
educational technology
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Івершинь А. Г. Чинники та передумови розвитку вищої європейської освіти: проблеми і перспективи. / А. Г. Івершинь // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 2. - С. 48-52.
Abstract: У статті висвітлено внутрішні і зовнішні чинники та передумови розвитку вищої європейської педагогічної освіти. Розкрито суть понять «інтеграція» й «інтегрційні процеси». Зокрема, охарактеризовано такі чинники, як інтегративні процеси освіти; Болонський процес; модернізація; компетентністний підхід; інноваційні технології навчання; глобалізаційні процеси в освіті. Розглянуто модернізацію як чинник розвитку вищої європейської педагогічної освіти, що передбачає інноваційний розвиток цієї освітньої галузі в системі освіти. Здійснено аналіз досліджень євроінтеграційних процесів у сучасній теорії і практиці вищої європейської педагогічної освіти. Доведено, що ключовими чинниками розвитку вищої європейської освіти є інтеграційні процеси та компетентністний підхід. Розглянуто проблеми і перспективи розвитку вищої освіти, компетентністний підхід як важливий чинник у розвитку вищої європейської педагогічної освіти. Описано перспективні напрямки в розвитку вищої європейської педагогічної освіти. The internal and external factors and preconditions for European higher pedagogical education development are revealed in the article. The essence of the concepts «integration» and «integrative processes» have been characterized. These factors have been described: integrative processes of education; the Bologna Process; modernization; competence-oriented approach; innovative learning technologies; globalization processes in education. Modernization as the factor of European higher pedagogical education development has been revealed, which presupposes the innovative development of this educational sector in the system of education. The investigations of European integration processes in the modern theory and practice of European higher pedagogical education have been analyzed. The integrative processes and the competence-oriented approach have been chosen key factors. Topical problems and perspectives of higher education development, the competence-oriented approach are considered important factors of European higher pedagogical education development. Some perspective directions in the European higher pedagogical education development have been described.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3609
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kostetska-2017-2.pdf247.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.