Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3482
Title: Современные педагогические технологии работы с биологической терминологией
Other Titles: Сучасні педагогічні технології роботи з біологічної терминологією
Modern educational technologies of the work with biological terminology
Authors: Черникова, Елена Васильевна
Чернікова, Олена Василівна
Chernikova, Elena
Keywords: биологическая терминология
понятие
современные педагогические технологии
термин
педагогическая техника
педагогическое мастерство
біологічна термінологія
поняття
термін
сучасні технології
педагогічні технології
педагогічна техніка
педагогічна майстерність
biological terminology
notion
term
modern technologies
pedagogical technologies
pedagogical techniques
pedagogical mastery
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Черникова Е. В. Современные педагогические технологии работы с биологической терминологией. / Е. В. Черникова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 116-122.
Abstract: В статье представлены современные педагогические технологии работы с биологической терминологией. В работе уточняются и конкретизируются определения биологического термина и понятия, определяется их взаимосвязь. В статье определяются методы и приемы терминологической работы при усвоении научного языка биологии. Актуальність дослідження обумовлена певними особливостями методики викладання біології. Біологія, як шкільна дисципліна, повна численних понять і термінів. При вивченні шкільного курсу біології виникає питання про те, як поєднати уявлення процесів, явищ і знаків, що вивчаються на сучасному науковому рівні, з доступністю його сприйняття студентами. Деякі розділи навчальної програми є складними для сприйняття і засвоєння учнями. Однією з причин складності сприйняття певних розділів шкільного курсу біології є безліч понять. У зв'язку з вищесказаним в сучасних умовах актуальною є проблема ефективного засвоєння біологічної термінології. Наступні вчені підкреслили важливість і необхідність досліджень в області роботи з науковою мовою біології: І.Д. Звєрєв, Я.І. Габев, А.Н. Захлєбний, Б.Г. Йогансен, І.С. Матрусов, С.Н. Глазачев, Н.А. Риков, І.Т. Суравегіна, І.П. Пономарьова, В.М. Пакулова. Проблема педагогічних технологій вивчалася такими вченими, як В. П. Беспалько, І.М.Богданова, М.В.Кларін, В.П.Монахов, Н.Є. Щуркова та інші. Більшість вчених згодні з тим, що технологія навчання передбачає організацію, управління і контроль навчального процесу. У той же час використання сучасних педагогічних технологій для роботи з біологічної термінологією ще недостатньо відображено в психолого-педагогічних дослідженнях. Основна мета статті - визначити підходи до термінологічній роботі по засвоєнню наукової мови біології з використанням сучасних педагогічних технологій. Цілі дослідження: 1. Уточнити визначення біологічного поняття і терміну. Определіте їх взаємозв'язок. 2. Висвітлити деякі сучасні технології роботи з біологічної термінологією. 3. Визначити методи і прийоми термінологічної роботи по засвоєнню наукової мови біології. Сучасні технології для роботи з біологічної термінологією включають: 1. Технологія проблемного навчання - створення проблемних ситуацій, їх аналіз і рішення шляхом пропозиції гіпотез, пропозицій для творчого вирішення проблем; 2. Технологія евристичного навчання (евристичні завдання, уроки творчості); 3. Технологія диференціального освіти; 4. Технологія роботи в парах і групах; 5. Ігрові технології. Розглянуто короткі характеристики зазначених технологій. Висновки дослідження: 1. Цілеспрямована робота над змістом поняття веде до глибшого запам'ятовування і розуміння змісту термінів, в той час як акцент тільки на словникової роботі без правильного пояснення сутності поняття дає низькі результати запам'ятовування. 2. Освоїти біологічні терміни і поняття означає вміти їх використовувати. 3. Сучасні педагогічні технології роботи з біологічної термінологією припускають цілеспрямовану роботу з навчальним матеріалом, а також дозволяють перевірити правильність розуміння сутності понять, а також запобігти їх спотворення на самому початку їх формування. Подальшу перспективу дослідження ми бачимо в розгляді інших сучасних педагогічних технологій з точки зору їх застосування при вивченні біологічної термінології, а також з іншого спеціальною термінологією. The relevance of the study is stipulated by certain features of Biology teaching methodology. Biology, as a school discipline, is full of numerous concepts and terms. When studying the school course of Biology, there arises a question: “How is it possible to combine the presentation of the processes, phenomena, and signs that are being examined at the modern scientific level with the accessibility of its perception by students?” Some sections of the school curriculum are complicated for perception and mastering by students. One of the reasons of perception complicacy of certain sections of the school Biology course is a multitude of concepts. In connection with the abovementioned, the problem of effective assimilation of biological terminology is urgent under modern conditions. These scientists emphasized the importance and necessity of research in the field of working with the scientific language of biology: I. D. Zverev, Y. I. Gabev, A. N. Zakhlebny, B. G. Iogansen, I.S. Matrusov, S. N. Glazachev, N. A. Rykov, I. T. Suravegina, I. P. Ponomareva, V. M. Pakulova. The problem of pedagogical technologies was studied by such scientists as V. P. Bespalko, I. M. Bogdanova, M. V. Klarin, V. P. Monakhov N. E. Shchurkova and others. The majority of scientists agree that training technologies presuppose the organization, management and control of the learning process. At the same time, the use of modern pedagogical technologies for working with biological terminology has not yet been adequately reflected in psychological and pedagogical studies. The main goal of the article is to define approaches to terminological work connected with the assimilation of the scientific language of biology through the use of modern pedagogical technologies. Objectives of the study: 1. To clarify and specify the definitions of the biological concept and term; to determine their relationship. 2. To discover some modern technologies of working with biological terminology. 3. To determine the methods and techniques of terminological work aimed at the assimilation of the scientific language of biology. The modern technologies for working with biological terminology include: 1. Technology of problem training ‒ the creation of problematic situations, their analysis and solution by proposing hypotheses, proposals for creative solutions to problems; 2. Technology of heuristic training (heuristic tasks, lessons of creativity); 3. Technology of differential education; 4. Technology of working in pairs and groups; 5. Game technology. Brief characteristics of the indicated technologies have been considered. Conclusions of the study: 1. Purposeful work on the content of the concept leads to a deeper memorization and understanding of the content of terms, whereas the emphasis only on vocabulary work without proper explanation of the essence of the concept gives low results of memorization. 2. To master biological terms and concepts means to be able to use them. 3. Modern pedagogical technologies of working with biological terminology presuppose purposeful work with educational material, allow us to verify correctness of concepts essence understanding as well as to prevent them from distortion at the very beginning of their formation. The further prospect of research we see in consideration of other modern pedagogical technologies from the viewpoint of their use while studying biological terminology and other special terminology.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3482
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chernikova-2017-1.pdf562.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.