Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3469
Title: Модель формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва (експериментальна реалізація)
Other Titles: Модель формирования эстетического мировоззрения у будущих учителей изобразительного искусства (экспериментальная реализация)
The model enabling the formation of the aesthetic view of the future arts teachers (experimental implementation)
Authors: Хуан Цзіншен
Хуан Цзиншен
Huang Jingsheng
Keywords: естетичний світогляд
учитель образотворчого мистецтва
модель
педагогічні умови
вищий навчальний заклад
эстетическое мировоззрение
учитель изобразительного искусства
педагогические условия
высшее учебное заведение
aesthetic worldview
Art teacher
model
pedagogical conditions
higher educational institution
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Хуан Цзіншен. Модель формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва (експериментальна реалізація). / Хуан Цзіншен // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 104-108.
Abstract: Статтю присвячено проблемі формування естетичного світогляду майбутніх учителів образотворчого мистецтва у педагогічних вишах. Ураховуючи специфіку професійної діяльності вчителя образотворчого мистецтва запропоновано компоненти структури естетичного світогляду педагога-художника, висвітлено систему критеріїв та показників, що дозволяють діагностувати рівні сформованості естетичного світогляду студентів. Описано експериментальну модель формування естетичного світогляду студентів та засаби її впровадження, представлено методи та форми роботи зі студентами. Наведено дані діагностування щодо рівнів сформованості естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва на різних етапах експерименту. Статья посвящена проблеме формирования эстетического мировоззрения у будущих учителей изобразительного искусства. Учитывая специфику профессиональной деятельности учителя изобразительного искусства предложены компоненты структуры эстетического мировоззрения (личностно-ориентированный, практико-ориентированный и интегративный) педагога-художника, представлена система критериев и показателей, которые позволяют диагностировать уровни сформированности эстетического мировоззрения студентов. Показателями профессионального критерия выбраны: критическое мышление, педагогически-творческие умения, эмоциональный интеллект. К практическому критерию отнесены: способность художественно-эстетической оценки творческих продуктов, компетентность в искусстве, эстетические знания. Личностный критерий обьеденяет: творческие способности, эстетический вкус, эстетическое мышление педагога-художника. Описана экспериментальная модель формирования эстетического мировоззрения студентов и способы её внедрения, представлены методы и формы работы со студентами. Педагогические условия формирования эстетического мировоззрения реализовывались с помощью следующих методов, форм и средств: интегрированные лекции, семинары-викторины, семинары-дискуссии, семинары-дебаты, отображение в содержании нормативных дисциплин психолого- педагогического цикла и дисциплин художественной направленности специфических характеристик эстетического мировоззрения и особенностей его формирования у будущих учителей изобразительного искусства, интерактивные упражнения, индивидуально-творческие проекты, эстетически-творческая работа студентов в рамках художественной деятельности (эмоционально-образные эссе, анализы-интерпретации, занятия-экскурсии, концептуальные карты, словари терминов и понятий, рецензии, портфолио). Представлены данные диагностирования уровней сформированности эстетического мировоззрения на разных этапах эксперимента. На основании сравнения данных диагностирования уровней сформированности эстетического мировоззрения сделан вывод об эффективности экспериментальной модели формирования эстетического мировоззрения будущих учителей изобразительного искусства. The article is devoted to the problem of the formation of the aesthetic view of the future Art teachers at Pedagogical institutes. Taking into account the specificity of professional activity of the future Art teachers, the structure components of the teacher-artist’s aesthetic world-view have been proposed (person-oriented, practiceoriented and integrative); the system of criteria and indices have been presented, which allows to diagnose the formation levels of the students’ aesthetic world-view. The indices of the professional criterion have been determined, they are: critical thinking, pedagogical and creative skills, emotional intelligence. The practical criterion comprises the ability to evaluate artistic-aesthetic creative products, art competence, aesthetic knowledge. The personal criterion presupposes creative skills, aesthetic taste and aesthetic thinking of an Art teacher. The experimental model aimed at the formation of the students’ aesthetic world-view and the ways of its implementation have been described; the forms and methods of work with students have been presented. Pedagogical conditions facilitating the formation of aesthetic world-view were implemented by means of different methods, forms and ways: integrated lectures, seminars-quizes, seminars-discussions, seminars-disputes, seminars-debates, representation of psychological-pedagogical cycle of aesthetic world-view’s specific characteristics and features of its formation; interactive exercises, individual-creative projects; aesthetic-creative students’ work within artistic activities (emotional-figurative essays, outlines, analysis-interpretations, lessons-excursions); educational-aesthetic products (conceptual maps, diaries of aesthetic impressions, dictionaries of artistic-aesthetic terms and ideas, reviews, portfolio), etc. The diagnostic data concerning maturity levels of future Art teachers’ world-view at different experimental stages have been presented. The comparison of the experimental data at the stating and final stages of the work with the students allowed us to make a conclusion that purposeful implementation of the experimental model aimed at the formation of the aesthetic world-view of the future Art teachers ensured stable and positive dynamics of the aesthetic world-view components formation ‒ practical-oriented, person-oriented, and professional.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3469
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jingsheng-2017-1.pdf528.68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.