Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3468
Title: Витоки національно-патріотичного виховання в педагогічній спадщині К. Д. Ушинського
Other Titles: Истоки национально-патриотического воспитания в педагогическом наследии К. Д. Ушинского
Sources of national and patriotic education in K. D. Ushynsky's pedagogical heritage
Authors: Соцька, Олена Петрівна
Соцкая, Елена Петровна
Sotska, Olena Petrivna
Мирза, Ольга Андріївна
Мырза, Ольга Андреевна
Mirza, Olga
Keywords: виховання
народність
народне виховання
народний розвиток
суспільне виховання
патріотизм
воспитание
народность
народное воспитание
народное развитие
общественное воспитание
патриотизм
education
nationality
national education
national development
social education
patriotism
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Соцька О. П. Витоки національно-патріотичного виховання в педагогічній спадщині К. Д. Ушинського. / О. П. Соцька, О. А. Мирза // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 99-103.
Abstract: У статті вивчено феномен національно-патріотичного виховання у контексті педагогічної спадщини К. Д. Ушинського. Розглянуто зміст національно-патріотичного виховання. Сутність принципу народності. Вивчено поняття народність. Проаналізовано психологічний аспект формування характеру, переконань особистості національно-патріотичної формації. Уточнено категоріальний аппарат національно-патріотичного виховання у педагогічній творчості К. Д. Ушинського. Актуальность исследования обусловлена необходимостью переосмысления мощного источника и крепкой основы воспитания детей с позиции ценностного отношения к украинской культуре и ее истории. Целью статьи выступает изучение закономерностей процесса формирования национально-патриотического воспитания подрастающего поколения в соответствие с принципом народности в педагогическом наследие Константина Дмитриевича Ушинского. Анализ первоисточников позволил выявить, что феномен национально-патриотического воспитания в педагогическом творчестве К. Д. Ушинского представлен многокомпонентным процессом с определенным категориальным аппаратом, который включает такие понятия, как: народное воспитания, народность, народный характер, черты народности, народное самосознание, народное развитие, общественное воспитания, патриотизм. Исследуя дефиницию понятия «национально-патриотическое воспитание» в педагогическом наследие К. Д. Ушинского, целесообразно обоснование на личностном уровне закономерностей как социальных, так и психологических и физиологических. Идея народности воспитания, по Ушинскому, отображает сущность национально-патриотического воспитання, что обосновано ученым как система формирования народного характера - национализма как социального явления, который обуславливает присутствие патриотизма и его развитие как психического явления. Основу реализации идеи народности составляет принцип народности, сущность которого в закономерной силе народного воспитания, истоками которого выступают семейные и национальные традиции, родной язык, взаимосвязь науки, народной мысли и христианских ценностей. Таким образом, результатом народного воспитания является сформированность национальной культуры, показателями которой являются знания и сохранение семейных традиций, культура речи, единство общественной мысли, сознательное отношение к историческому наследию своего народа. Принцип народности воспитания, по Ушинскому, детерминирует национально-патриотическую направленность системы образования основанную на устоявшихся ценностях: природа, язык, историческое наследие, жизнь. Таким образом, в контексте национально-патриотического воспитания, своевременно сформированная привычка как особая форма национального поведение через развитие соответствующих наклонностей направляет деятельность человека патриотического содержания. Изучение педагогического творчества К. Д. Ушинского, позволило проанализировать, выделенные педагогом, факторы национально-патриотического воспитания, а именно: семейное воспитание, история народа, христианство, наука и т.д., где семья и народ – два взаимосвязанных института. К факторам достижения народности в общественном воспитание ученый отнес педагогическую литературу, педагогическое общество, мониторинг качества воспитания и т.д. Понятие «патриотизм» в наследие Ушинского трактуется как особая черта, глубоко укоренившееся в сердце чувство, позволяющее уверено отстаивать убеждения. Таким образом, педагогическое наследие К. Д. Ушинского открывает истоки феномена национально- патриотического воспитания как социального явления сохранения исторического наследия, национальных традиций, языка и т.д. The relevance of the research is caused by the need of reconsideration of a powerful source and strong basis of children’s education from a position of the valuable attitude towards the Ukrainian culture and its history. The aim of the article is to study the regularities of the process of forming the national and patriotic education of younger generation in accordance with the principle of nationality in K. D. Ushynsky’s pedagogical heritage. The analysis of primary sources has allowed to reveal that the phenomenon of national and patriotic education in K. D. Ushynsky’s pedagogical works is presented by a multicomponent process with a certain categorical apparatus, which includes such concepts as: national education, nationality, national character, features of nationality, national consciousness, national development, public education, patriotism. Studying the definition of the concept «national and patriotic education» in K. D. Ushinsky’s pedagogical heritage, justification of social, psychological and physiological regularities at the personal level is expedient. The idea of nationality of education, according to K. D. Ushynsky, reflects the essence of national and patriotic education, which is proved by the scientist as the system of national character formation - nationalism as the social phenomenon, which determines the presence of patriotism and its development as a mental phenomenon. The basis of realization of the idea of nationality is the principle of nationality, the essence of which is in regular power of national education, the origins of which are family and national traditions, native language, interrelationship of science, national thought and Christian values. Thus, the result of national education is the formation of national culture, the indicators of which are knowledge and preservation of family traditions, culture of speech, unity of social thought and conscious attitude to the people’s historical heritage. The principle of the nationality of education, according to K. D. Ushynsky, determines the national and patriotic orientations of the education system, which are based on established values such as nature, language, historical heritage, life. Thus, in the context of national and patriotic education, a well-formed habit, as a special form of national behavior, directs the person’s activity of patriotic content through the development of appropriate inclinations. Studying the pedagogical works of K. D. Ushynsky, has allowed to analyze the factors of national and patriotic education, which are identified by the pedagogue, namely: family education, the history of the people, Christianity, science, etc., where the family and the people are two interconnected institutions. The scientist attributed pedagogical literature, pedagogical society, monitoring of the quality of education to the factors of achievement of the nationality in national education. The concept of «patriotism» in K. D. Ushynsky’s heritage is treated as a special feature, a deeply rooted feeling in heart, which allows to assert the beliefs confidently. Thus, K. D. Ushynsky’s pedagogical heritage reveals the origins of the phenomenon of national and patriotic education as a social phenomenon of preservation of the historical heritage, national traditions, language, etc.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3468
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sotska-Mirza-2017-1.pdf526.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.