Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3467
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСенчина, Наталя Геннадіївна-
dc.contributor.authorСенчина, Наталья Геннадиевна-
dc.contributor.authorSenchina, Natalya Gennadiivna-
dc.date.accessioned2019-08-29T07:24:52Z-
dc.date.available2019-08-29T07:24:52Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationСенчина Н. Г. Формування рефлексивної особистості вчителів гуманітарних спеціальностей у педагогічному вимірі К. Д. Ушинського: післядипломна освіта. / Н. Г. Сенчина // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 95-98.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3467-
dc.description.abstractУ статті висвітлено погляди К. Д. Ушинського щодо взаємовпливу особистості вчителя на учнів та особистість учителя: підготовку майбутніх учителів у взаємозв’язку педагогічної теорії і практики, формування у них «педагогічної майстерності», яка б дозволяла здійснювати ефективні впливи на особистість учнів. В статье раскрыта проблема формирования рефлексивной личности учителей гуманитарных специальностей в педагогическом измерении К.Д. Ушинского: после дипломное образование; Истоки формирования рефлексивной личности в нашей стране находим в первой половине ХХ ст., когда была создана научная теория рефлексологии, оказывающую значительное влияние на педагогическую науку и практику. Задачей рефлексологии было изучение личности ребенка в его отношениях с окружающими, опережающих его поступки и действия. Рефлексологию рассматриваем как механизм взаимопонимания, осознание субъектом того, какими средствами и почему он произвел то или иное впечатление на партнера по общению. Рефлексию определяем как процесс двоякого зеркального взаимоотражения субъектов, содержанием которого является отражением , копированием особенностей (поведения речи и т.д.) друг друга. Педагогическою рефлексию понимают как способность отстрочено оценивать как тебя (учителя) воспринимают ученики и их родители (коллеги), те с кем учитель взаимодействует в процессе педагогического общения, у них возникают предметно-рефлексивные отношения. В современных ВУЗах недостаточно уделяется внимание подготовке учителей к педагогической рефлексии. Истоки педагогической рефлексии кроются в педагогическом наследии К. Д. Ушинского, а именно: подготовка будущих учителей как педагогов-воспитателей; открытие при университетах и учительских семинариях педагогических факультетов; подготовка учителей к воспитательной работе с учащимися партнеров по общению, учитывать мнение учащихся о личности учителя. The article deals with the problem of forming teacher`s reflective personality in the course of humanitarian specialties according to pedagogical dimension of K. D. Ushinsky: postgraduate studies. We find origins of forming teacher`s reflective personality in our country in the first half of XX century when scientific theory of reflexology was created which influenced pedagogical science and practice. The object of reflexology was the study of the child`s personality in the spectrum of his / her attitudes to surrounding people who outrun his / her actions and conduct. We consider reflexology as mechanism of subject`s sympathetic understanding why he (or she) impresses a company. We designate reflexology as a process of subject`s two-way mirrorlike interrelationship. Its content is reflection, copying behavioral peculiarities (patterns, speech, ect.) of each other. Pedagogical reflexology is known as a capability to evaluate the way pupils and their parents (or colleagues) and other people treat a teacher in a deffered way within the process of pedagogic communication. Nowadays at the universities little attention is paid to training future teachers in pedagogic self-reflection. The backgrounds of pedagogical self-reflection are described in pedagogical heritage of K. D. Ushinsky: training a future pedagogue-teacher as a pedagogue-tutor; opening pedagogical faculties at universities, colleges; training teachers to build pupils’ character; taking into account other people’s opinion.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectК. Д. Ушинськийuk
dc.subjectпедагогuk
dc.subjectученийuk
dc.subjectпедагогічна майстерністьuk
dc.subjectособистість учителяuk
dc.subjectпідготовкаuk
dc.subjectвзаємовідносиниuk
dc.subjectпедагогічна рефлексіяuk
dc.subjectК. Д. Ушинскийuk
dc.subjectученыйuk
dc.subjectпедагогическое мастерствоuk
dc.subjectличность учителяuk
dc.subjectучительuk
dc.subjectподготовкаuk
dc.subjectвзаимоотношенияuk
dc.subjectпедагогическая рефлексияuk
dc.subjectK. D. Ushinskyuk
dc.subjectpedagogueuk
dc.subjectteacheruk
dc.subjectscientistuk
dc.subjectpedagogical skillsuk
dc.subjectteacher’s personalityuk
dc.subjecteducationuk
dc.subjectsympathetic understandinguk
dc.subjectpedagogical reflectionuk
dc.titleФормування рефлексивної особистості вчителів гуманітарних спеціальностей у педагогічному вимірі К. Д. Ушинського: післядипломна освітаuk
dc.title.alternativeФормирование рефлексивной личности учителей гуманитарных специальностей в педагогическом измерении К. Д. Ушинского: последипломное образованиеuk
dc.title.alternativeForming reflective personality of the teacher`s specialized in humanities according to pedagogical dimension of K. D. Ushinsky: postgraduate studiesuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Senchina-2017-1.pdf518.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.