Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3456
Title: Спадщина К. Д. Ушинського крізь призму педагогічних детермінант навчання і виховання майбутніх синологів
Other Titles: Наследие К. Д. Ушинского сквозь призму педагогических детерминант обучения и воспитания будущих синологов
K. D. Ushinsky’s heritage through the prism of the pedagogical determinants of the future sinologists’ training and education
Authors: Попова, Олександра Володимирівна
Попова, Александра Владимировна
Popova, Oleksandra Volodymyrivna
Keywords: Конфуціанство
К. Д. Ушинський
Тао Сінчжи
педагогічні детермінанти
система освіти
виховання
навчання
Китай
Україна
учителі китайської мови
перекладачі
синологи
професійна підготовка
К. Д. Ушинский
Конфуцианство
Тао Синчжи
педагогические детерминанты
система образования
воспитание
обучение
Китай
Украина
учителя китайского языка
переводчики
синологи
профессиональная подготовка
K. D. Ushinsky
Confucianism
Tao Xingzhi
pedagogical determinants
a system of education
upbringing
education
China
Ukraine
teachers of Chinese
translators
sinologists
professional training
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Попова О. В. Спадщина К. Д. Ушинського крізь призму педагогічних детермінант навчання і виховання майбутніх синологів. / О. В. Попова // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 39-43.
Abstract: У статті досліджено спадщина К. Д. Ушинського крізь призму педагогічних детермінант навчання і виховання майбутніх синологів. У роботі проаналізовано основні праці видатного педагога; розкрито історіографічні аспекти його педагогічної діяльності; детерміновано провідні теоретичні і практичні аспекти концепцій ученого, що слід використовувати в професійній підготовці майбутніх перекладачів- сходознавців і вчителів китайської мови в умовах університетської освіти України; виявлено стрижневі концепції у педагогічній парадигмі Китаю, відповідні формату дослідження. В статье исследовано наследие К. Д. Ушинского сквозь призму педагогических детерминант обучения и воспитания будущих синологов. Разрешению проблемы способствует решение следующих задач: 1) проанализировать ведущие труды выдающегося педагога в контексте историографии его педагогической деятельности; 2) детерминировать ведущие теоретические и практические аспекты концепций ученого, которые следует использовать в профессиональной подготовке будущих переводчиков-востоковедов и учителей китайского языка в условиях университетского образования Украины;3) выявить ведущие концепции в педагогической парадигме Китая, соответствующие формату исследования. В работе проанализированы основные труды выдающегося педагога, такие как «Родное слово», «Детский мир», «Человек как предмет воспитания. Опыт педагогической антропологии» и другие. На основе историографии педагогической деятельности К. Д. Ушинского раскрыты ее основные векторы: воплощение идеалистических и материалистических учений, популярных в первую половину ХIХ века, в формирование собственных взглядов; акцент на развития общества как на движущую силу реформирования системы образования; ориентация на европейские достижения; синтез национального и «неродного»; совершенствование форм, методов и приёмов образования и др. Детерминированы ведущие теоретические и практические аспекты концепций ученого, которые следует использовать в профессиональной подготовке будущих переводчиков-востоковедов и учителей китайского языка в условиях университетского образования, а именно: основополагающие положения культурологического подхода в системе образования; ведущая роль воспитания толерантности и патриотизма; стремление к саморазвитию и др. Выявлены основополагающие концепции в педагогической парадигме Китая, соответствующие формату исследования. Конфуцианская традиция рассмотрена как совокупность культурно-эстетичной, когнитивно-умственной, творческой и патриотической проекциях, направленных на почитание учителей и старшего поколения, а также достижений в области образования и воспитания. Педагогическая деятельность Тао Синчжи и К. Д. Ушинского рассмотрена в ракурсе общих положений: определение целей образования; выявление стержневых направлений воспитания; раскрытие общих принципов воспитания; роль образования в эволюции общества; содержательные компоненты профессиональной подготовки учителей; внедрение мирового опыта в национальную систему образования и др.). Перспективными направлениями последующих педагогических исследований считаем изучение взаимовлияния современных педагогических достижений Китая на Украину и наоборот. The article is devoted to the study of K. D. Ushinsky’s heritage through the prism of the pedagogical determinants of the future sinologists’ training and education. The designated problem can be theoretically stipulated due to the solution of these tasks: 1) to analyse the main works of the prominent pedagogue in the context of his pedagogical activity; 2) to determine the leading theoretical and practical aspects of the scientist’s concepts which are to be used in the professional training targeted to the future translators-orientalists and teachers of Chinese under conditions of Ukraine’s university education; 3) to identify the key concepts of China’s pedagogical paradigm within the framework of the research. The main works of the prominent pedagogue such as “Native word”, “Children’s world”, “A person as the subject of bringing up. Experience of pedagogical anthropology” and other ones have been analysed. Based on the historiography of K. D. Ushinsky’s pedagogical activity, its main vectors have been revealed: the embodiment of the idealistic and materialistic doctrines which were popular in the first half of XIX century into the formation of his personal ideas; the accent on the development of society as the driving force for the reform of the education system; focus on European achievements; synthesis of national and "non-native"; improvement of forms, methods and techniques of education, etc. The leading theoretical and practical aspects of the scientist’s concepts which are to be used while training the future translators-orientalists and teachers of Chinese under university conditions have been determined: the basic provisions of the culturological approach in education; the leading role of tolerance and patriotism; the desire for self-development, etc. The key concepts of China’s pedagogical paradigm within the framework of the research have been revealed. The Confucian tradition is considered as a set of cultural-aesthetic, cognitive and intellectual, creative and patriotic projections aimed at honouring teachers and the older generation, as well as achievements in the field of education. Tao Xingzhi’s and K. D. Ushinsky’s pedagogical activities have been considered in view of the general provisions: designation of educational goals; identification of key directions of bringing up; disclosure of the general principles of education; the role of education in social evolution; the content-oriented components of professional teacher training; introduction of the world experience into the national education system, etc. Perspectives of the research are seen in the further study of reciprocal influence of modern pedagogical achievements of China on Ukraine and vice versa.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3456
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Popova-2017-1.pdf539.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.