Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3455
Title: Феномен творчості в контексті дослідження ефективності підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів
Other Titles: Феномен творчести в контексте исследования эффективности подготовки будущих воспитателей дошкольных учебных заведений
The phenomenon of creativity in the context of the research devoted to the efficiency of the future preschool educators’ training
Authors: Листопад, Олексій Анатолійович
Листопад, Алексей Анатольевич
Lystopad, Oleksiy Anatoliyovych
Keywords: творчість
майбутні вихователі
дошкільні навчальні заклади
творчество
будущие воспитатели
дошкольные образовательные учреждения
creativity
futre preschool educators
preschool educational institution
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Листопад О. А. Феномен творчості в контексті дослідження ефективності підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. / О. А. Листопад // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 34-38.
Abstract: Визначено й обґрунтовано роль та місце проблеми творчості в контексті дослідження ефективності підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів. Схарактеризовані основні напрями відображення феномена «творчість» в сучасних теоретичних і методичних дослідженнях різних аспектів підготовки майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до професійної діяльності. Определенна и обоснованна роль и место проблемы творчества в контексте исследований эффективности подготовки будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений. Доказано, что профессиональная деятельность воспитателей дошкольных образовательных учреждений сегодня определяется не только необходимостью овладения высоким уровнем общей культуры, профессионально педагогической компетентностью, но и способностью нетрадиционно подходить к решению разнообразных педагогических ситуаций, осуществлять свою деятельность на творческой основе, что позволяет воспитателям дошкольных образовательных учреждений формировать и достигать целей обучения и воспитания детей дошкольного возраста адекватных их возрастным, образовательным, воспитательным и развивающим возможностям; моделировать целесообразные изменения в организации, структуре и содержании образовательного процесса дошкольного образовательного учреждения; целеустремленно и своевременно вносить коррективы в процесс развития ребенка. Охарактеризованы основные направления отображения феномена «творчество» в современных теоретических и методических исследованиях разных аспектов подготовки будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений к профессиональной деятельности. Анализ отображения проблемы творчества в контексте исследования теоретических и методических аспектов подготовки будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений к профессиональной деятельности дает основания констатировать, что творчество декларируется: как составляющая современной парадигмы образования; как результат подготовки будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений к профессиональной деятельности (развитие творческой личности, сформированность творческого потенциала, сформированность творческих способностей и т.д.); особенный – наивысший уровень готовности к профессиональной деятельности; условие эффективной профессиональной подготовки будущих воспитателей дошкольных образовательных учреждений; средство подготовки к профессиональной деятельности; этап подготовки. The role and place of creativity problem within the context of the research devoted to the efficiency of the future preschool educators’ training have been defined. It has been proved that preschool educators’s activity is determined not only by the need of obtaining a high level of common culture, professional and pedagogical competence but also by the ability to approach to the solution of various pedagogical situations in an untraditional way, to conduct his / her activity on creative basis, which allows preschool educators to form and achieve the goals of education for preschool children adequate to their age, education and development abilities; to model expedient changes in organization, structure and contents of the educational process at a preschool educational establishment, to implement corrective measures into the process of child’s development purposefully and in a timely manner. The main directions enabling the revelation of the phenomenon “creativity” in today’s theoretical and methodical researches of different aspects of the future preschool educators’ training in the field of professional activity have been characterized. The analysis of the problem of creativity within the context of the research in the field of theoretical and methodical aspects of the future preschool educators’ training in professional activity gives enough reason to state that creativity is declared to be a constituent of the modern education paradigm; a result of the future preschool educators’ training to professionally act (development of creative personality, formation of creative potential, formation of creative abilities, etc.); an especial, the highest level of preparedness to professional activity; a condition for efficient professional training targeted to the future preschool educators; a means of training in professional activity; a training stage.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3455
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lystopad-2017-1.pdf526.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.