Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3363
Title: Вдосконалення графічних навичок майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі малювання за уявленням
Other Titles: Усовершенствование графических навыков будущих учителей изобразительного искусства в процессе рисования по представлению
Ithe improvement of future fine arts teacher’s skills in drawing process by imagination
Authors: Кара, Олександр Дмитрович
Кара, Александр Дмитриевич
Kara, Oleksandr
Keywords: начерки
графічні уміння і навички
уявлення
сприйняття
методика
наброски
графические умения и навыки
представления
воображение
методика
sketches
graphic skills
submissions
imagination
technique
Issue Date: 2013
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кара О. Д. Вдосконалення графічних навичок майбутніх учителів образотворчого мистецтва в процесі малювання за уявленням / О. Д. Кара // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. – 2013. – №7-8. – С. 121-128.
Abstract: В статті розкриваються методичні аспекти формування у майбутніх учителів образотворчого мистецтва графічних навичок в процесі малювання за уявленням. Запропонований алгоритм виконання вправ з поступовим зростанням складності завдання та об’єктів вивчення, котрі включають малювання в процесі спостереження з короткочасним відривом від натури та подальшою доробкою по пам’яті короткочасних начерків з натури, роботу по пам’яті з повторним спостереженням і перевіркою, замальовки та начерки з динамічної моделі. Визначені основні закономірності малювання по пам’яті та за уявою. Подані практичні рекомендації для самостійної роботи студентів в процесі пошуку пластичного мотиву, його образного усвідомлення з метою створення творчої композиції. ния у будущих учителей изобразительного искусства графических навыков в процессе рисования по представлению. Предложен порядок выполнения упражнений с постепенным нарастанием сложности заданий и объектов изучения, включающий: рисование по наблюдению с кратковременным отрывом от натуры, доработку по памяти кратковременных рисунков с натуры, работу по памяти с повторным наблюдением и проверками, рисунки и наброски с непозирующей модели. Раскрыты типичные трудности, возникающие у студентов во время работы над набросками по представлению, а также пути их преодоления. Охарактеризованы основные закономерности рисования по памяти и воображению. Даны практические рекомендации для самостоятельной работы студентов в процессе поиска пластического мотива, его образного осмысления с целью создания творческой композиции. The methodological aspects of formation and development of future teacher’s Fine Arts graphical skills in the process of drawing by imagination are revealed in the article. A number of exercises and trainings with definite increasing of difficulty in the tasks and objects for study is suggested. It consists of drawing observing the nature, but with some brief breaks during the process; some extra work and its refinement of the brief drawings made from nature; work on memory with repeated observation and further checking; some sketches and drawings made of no posing model. The typical difficulties are shown and revealed, which may appear while students are working over their sketches by imagination, and also the ways how to overcome them are given. The main basic patterns and regularities in drawing by memory and imagination are characterized in the article. The main source for drawing on the imagination is a figurative vision. The appearence of the artistic image is associated with visual impressions. And the brighter the impressions, the greater their diversity is, the artist feels more free when performing specific assignments and direct expression of his own thoughts in a figure in the same breath. Moreover, any kind of creative activity of the artist relies on memory and imagination. A real freedom in an independent work is possible only on condition of free, indepth and comprehensive study of nature. In this case the artist can work directly by nature, or by his observations, an inexplicable communication exists between these processes. Studying of different approaches to composition, keeping them in memory, will help to find out logic and laws of composition creation. Such practice will promote not only to enrichment of the general person’s art culture, but it will be useful for his or her independent composite work. Also, the practical recommendations and guidelines are provided for the individual students’ work in the process of finding out the flexible visual character and its further comprehension with the purpose to create the artistic composition.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3363
Appears in Collections:2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kara.pdf144.29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.