Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24134| Title: | Методика формування індивідуального сценічного іміджу учнів у класі естрадного вокалу |
| Other Titles: | Methodology for developing the individual stage image of students in the pop vocal class |
| Authors: | Ходот, Аліна Олексіївна Khodot, Alina |
| Keywords: | сценічний імідж естрадний вокал методика навчання творче самовираження індивідуальність учня сценічна діяльність навчання співу педагогічні умови stage image pop vocal training teaching methodology creative self-expression student individuality stage performance vocal pedagogy pedagogical conditions |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» |
| Citation: | Ходот А .О. Методика формування індивідуального сценічного іміджу учнів у класі естрадного вокалу / А. О. Ходот // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Випуск 3 (152). Одеса, 2025. - С. 208-214. |
| Abstract: | У статті розглянуто актуальну проблему формування індивідуального сценічного іміджу учнів у процесі навчання в класі естрадного вокалу. Обґрунтовано, що сценічний імідж є інтегративно- синтетичним утворенням, що включає індивідуально-особистісні якості, виконавські уміння, комунікативні характеристики й естетичні настанови. Метою статті визначено розробити й обґрунтувати методику індивідуального сценічного іміджу учнів в класі естрадного співу. Авторка запропонувала методику формування цього феномена, яка базується на чотирьох методологічних підходах – синергетичному, аксіологічному, особистісно-орієнтованому та психоестетичному. Указані підходи дають змогу врахувати як внутрішні особливості особистості учня, так і зовнішні умови його творчої самореалізації, поєднуючи процес навчання вокалу із формуванням художньо- естетичного світогляду та здатності до самопрезентації. The article investigates the pressing issue of the formation of students’ individual stage image within the context of pop vocal education. It is theoretically substantiated that the stage image constitutes an integrative- synthetic construct, encompassing individual-personal traits, professional performance competencies, communicative-prosocial characteristics, and aesthetic orientations. The objective of the study is formulated as the development and rigorous theoretical justification of a methodology for the purposeful formation of students’ individual stage image in the pop singing class. The author proposes a comprehensive methodological framework grounded on four interrelated approaches: synergetic, axiological, personality-oriented, and psycho- aesthetic. These approaches provide a systematized consideration of both intrinsic personal characteristics of students and extrinsic conditions for their creative self-realization, thereby integrating the vocal training process with the cultivation of an artistic-aesthetic worldview and the capacity for conscious self-presentation. |
| URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24134 |
| Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Methodology for developing.pdf | 266.95 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.