Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23727
Title: Методичні принципи роботи над завданням «Натюрморт в умовах кольорового освітлення» у контексті формування компетентностей у сфері живопису здобувачів вищої освіти мистецьких спеціальностей
Other Titles: Methodological principles of working on the task “Still life in color lighting” in the context of forming competencies in the field of painting for students of higher education in art specialitie
Authors: Носенко, Анна Іванівна
Nosenko, Anna Ivanivna
Лоза, Наталя Адольфівна
Loza, Natalia Adolfivna
Величко, Дмитро Олександрович
Velychko, Dmytryi Aleksandrovych
Keywords: still life under colored lighting
constant color perception
professional com-petencies in field of painting
painting techniques
натюрморт в умовах кольорового освітлення
аконстантне сприйняття кольору
компетентності у сфері живопису
методика живопису
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Носенко А. І. Методичні принципи роботи над завданням «Натюрморт в умовах кольорового освітлення» у контексті формування компетентностей у сфері живопису здобувачів вищої освіти мистецьких спеціальностей / А. І. Носенко, Д. О. Величко // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №3. – С. 73-81.
Abstract: У статті розкрито актуальність і важливість роботи над завданням створення натюрморту в умовах кольорового освітлення для набуття компетентностей у царині живопису здобувачів вищої освіти мистецьких спеціальностей на художньо-графічному факультеті Державного закладу «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського». Показано методичні принципи створення постановки натюрморту для якомога більш наглядного виявлення особливостей зміни кольору. Розкрито значення візуальних експериментів зі зміною освітлення одного натюрморту для розвитку теоретичного розуміння принципів зміни предметного кольору в освітленій і тіньовій частинах предметів і практичних навичок сприйняття мотиву. Доведено відповідність кольорів світла і тіні із взаємозалежністю додаткових (контрастних) кольорів у моделі кольорового кола. Тhe article reveals the relevance and importance of working on the task of creating a still life in colored lighting conditions in order to acquire professional competencies in the field of painting for students of higher education in art specialties at the Art and Graphic Faculty of the State Institution “South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushyn-sky.” It shows the methodological principles of creating a still life composition for the most vivid manifestation of color changes. It reveals the significance of visual experiments with changing the lighting of a single still life for the development of a theoretical understanding of the prin-ciples of color change in the illuminated and shadowed parts of objects and practical skills of constant perception of the motif. The correspondence of light and shadow colors with the interdependence of complementary (contrasting) colors in the color wheel model is proven.A correlation has been identified between the task of painting still lifes in colored lighting conditions and the subsequent complication of the motif into thematic figurative compositions in conditions of special natural lighting conditions (sunrise or sunset) or artificial lighting (fire, candlelight). Methodological examples of works by European and Odessa artists who focused on the problem of lighting in their work are provided for visual demonstration to students. Scientific novelty: the article is the first to reveal in detail the methodological principles of working on the task “Still life in colored lighting” as a necessary part of the system of forming professional competencies in the field of painting for future artists and teachers of fine arts.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23727
Appears in Collections:№3 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Methodological principles.pdf402.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.