Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23665
Title: Сутність поняття і компонентна структура підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з різновіковим контингентом здобувачів музичної освіти
Other Titles: The essence and component structure of future piano teachers’ readiness for working with a multigenerational population of music education students
Authors: Добруха, Валерія Олександрівна
Dobrukha, Valeriya Oleksandrivna
Keywords: професійна підготовка
майбутній викладач фортепіано
музична педагогіка
здобувачі музичної освіти
різновіковий контингент
педагогічна майстерність
методична компетентність
музично-педагогічна діяльність
індивідуальний підхід
professional training
prospective piano teacher
music pedagogy
music education seekers
multi-age contingenta
pedagogical mastery
methodological competence
individual approach
musical-pedagogical activity
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Добруха В. О. Сутність поняття і компонентна структура підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з різновіковим контингентом здобувачів музичної освіти / В. О. Добруха // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №3. – С. 40-49.
Abstract: У статті показано, що сучасна трансформація соціокультурного простору акту-алізує переосмислення підходів до освіти, зокрема в мистецькій сфері. Розширення вікового спектра здобувачів вимагає потребує адаптації змісту, форм і методів навчання. Особливої уваги потребує підготовка майбутніх викладачів фортепіано до роботи в умовах вікової неоднорідності. Освіта стає не лише професійною потре-бою, а й способом особистісного самовираження, що зумовлює підвищений інтерес до музичного виконавства серед різних соціальних груп. Мета статті полягає в дослі-дженні сутності поняття та компонентної структури підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з різновіковим контингентом здобувачів музичної освіти. Оскільки професійна підготовка педагогів музичного мистецтва потребує глибокого розуміння вікових особливостей учнів і здатності адаптувати методи навчання до цих особливостей, метою роботи є визначення ключових компонентів, які становлять підготовленість викладача фортепіано до роботи з різними віковими групами. The article shows that the current transformation of the socio-cultural space necessitates a rethinking of approaches to education, particularly in the arts. The increasing age diversity of learners demands adaptation of content, forms, and teaching methods. Special attention is given to the preparation of future piano teachers to work effectively with students of different ages. Education becomes not only a professional need but also a way of personal self-ex-pression, which increases interest in musical performance across various social groups. The purpose of this article is to explore the essence of the concept and the component struc-ture of the preparedness of future piano educators for working with a diverse age range of music education students. Given that the professional training of music educators requires a deep understanding of students’ age-specific characteristics and the ability to adapt teach-ing methods accordingly, the objective of this study is to identify the key components that constitute the preparedness of a piano teacher to effectively engage with learners from var-ious age groups. The research methodology is grounded in a range of factors and scientific approaches, including.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23665
Appears in Collections:№3 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The essence and component structur.pdf247.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.