Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23664| Title: | Теоретичні засади формування виконавських умінь у майбутніх учителів музичного мистецтва |
| Other Titles: | Theoretical foundations for developing performance skills in future music teachers |
| Authors: | Демидова, Марина Григорівна Demidova, Maryna Hryhorivna |
| Keywords: | пластичність інструментальна підготовка слухові уявлення інтонування інтерпретація виконавська техніка рухова свобода виконавські вміння художньо-інтерпретаційні вміння technique freedom of movement performance skills artistic interpretation skills performance and presentation skills |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
| Citation: | Демидова М. Г. Теоретичні засади формування виконавських умінь у майбутніх учителів музичного мистецтва / М. Г. Демидова // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №3. – С. 32-40. |
| Abstract: | Виконавська діяльність майбутнього вчителя музичного мистецтва передбачає не лише здатність точно відтворити нотний текст, а й уміння передати емоційний зміст твору, розкрити його художню ідею. До таких належать: технічні вміння (спро-можність у реалізації різних видів техніки, рухова пластичність, контроль за звуко-вибудовуванням та його корекція, тощо); ритмічні вміння (відчуття метроритму, точне відтворення авторських темпових позначень); художньо-інтерпретаційні вміння (уміння представляти стиль музичної епохи, національні особливості музич-ної мови, драматургію твору); виконавсько-презентаційні (опанування навичок сце-нічної культури, рухової свободи, володіння сценічною волею і артистизмом). Автор трактує фортепіанні виконавські вміння як багатогранне явище, яке поєднує інте-лектуальний, технічний і естетичний аспекти діяльності музиканта. Тhe performing activities of a future music teacher require not only the ability to accurately reproduce the musical text, but also the ability to convey the emotional content of the work and reveal its artistic idea. These include: technical skills (the ability to implement various techniques, motor plasticity, control over sound production and its correction, etc.); rhythmic skills (sense of metre, accurate reproduction of the composer’s tempo markings); artistic and interpretative skills (the ability to present the style of the era, national characteristics of musi-cal language, and the dramaturgy of the work); performance and presentation skills (mastery of stage culture, freedom of movement, stage presence, and artistry). In contemporary musi-cological discourse, scholars interpret piano performance skills as a multifaceted phenome-non that combines the intellectual, technical and aesthetic aspects of a musician’s activity. It has been determined that the training of future music teachers should correspond to a set of skills: perfect mastery of the instrument, knowledge of the basic principles and methods of teaching, a deep understanding of different musical styles and genres, as well as analytical and artistic-pedagogical skills in working with musical material. |
| URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23664 |
| Appears in Collections: | №3 (2025) |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Theoretical foundations.pdf | 229.43 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.