Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23661
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBolatkhan, Nazymgul-
dc.contributor.authorBalagazova, Svetlana Tuleutaivna-
dc.contributor.authorSibe, CelikInha-
dc.contributor.authorKhmelevska, Inha Oleksiivna-
dc.date.accessioned2025-11-19T10:39:20Z-
dc.date.available2025-11-19T10:39:20Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBolatkhan N. Formation of pop-vocal performance competence in future music teachers: main approaches / N. Bolatkhan, S. Balagazova, Sibel Celik, І. О. Khmelevska // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №3. – С. 7-15.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23661-
dc.description.abstractThe article is devoted to the phenomenon of pop and vocal performance competence (PVPC) of future music teachers. The main objective was to substantiate the methodology of targeted PVPC formation in the process of professional training of the aforementioned candidates. The research hypothesis was that effective interaction between the structural components of PVPC requires the use of a set of interrelated approaches aimed at developing the emotional, cognitive, empathic-communicative and self-regulatory elements of this construct.To achieve the research goal, methods of theoretical synthesis and contextualisation were applied in the process of analysing literature on music pedagogy, art history, vocal performance methodology, and cognitive psychology. As a result, it was established that the formation of PVPC in future music teachers should be based on the interaction of scientific approaches selected taking into account the characteristics of the components of this construct. Стаття присвячена феномену естрадно-вокальної виконавської компетентності (ЕВВК) майбутніх учителів музики. Основна мета полягала в обґрунтуванні мето-дології цілеспрямованого формування естрадно-вокальної виконавської компетент-ності у процесі професійної підготовки означених здобувачів. Гіпотезу дослідження становить припущення, що ефективна взаємодія структурних компонентів естрадно-вокальної виконавської компетентності передбачає застосування комп-лексу взаємопов’язаних підходів, спрямованих на розвиток емоційних, когнітивних, емпатійно-комунікативних і саморегуляційних елементів означеного конструкта.Для досягнення мети дослідження було застосовано методи теоретичного син-тезу й контекстуалізації у процесі аналізу літератури з галузей музичної педагогіки, мистецтвознавства, методики вокального виконавства, когнітивної психології. У результаті було встановлено, що формування естрадно-вокальної виконавської компетентності майбутніх учителів музики має спиратися на взаємодію наукових підходів, відібраних з урахуванням особливостей компонентів означеного конструктаuk
dc.language.isoenuk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectестрадно-вокальна виконавська компетентністьuk
dc.subjectмузична освітаuk
dc.subjectпедагогічні підходиuk
dc.subjectемоційний інтелектuk
dc.subjectконструктивістське викладанняuk
dc.subjectметоди співпраціuk
dc.subjectpop-vocal musical performance competenceuk
dc.subjectmusic educationuk
dc.subjectpedagogical approachesuk
dc.subjectemotional intelligenceuk
dc.subjectfuture music teachersuk
dc.titleFormation of pop-vocal performance competence in future music teachers: main approachesuk
dc.title.alternativeФормування естрадно-вокальної виконавської компетентності майбутніх учителів музики: основні підходиuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:№3 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Formation of pop-vocal.pdf310.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.