Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23561| Title: | Інструменти ШІ для підвищення ефективності дизайнерських проєктів у освітньому процесі |
| Authors: | Котова, Ольга Олександрівна Kotova, Olha Oleksandrivna Страутман, Лінда Леонідивна Strautman, Linda Мунтян, Стелла Дмитрівна Muntyun, Stella Dmytrivna |
| Keywords: | дизайн дизайн-освіта мистецька освіта цифрове мистецтво штучний інтелект проєктна діяльність просторове мислення художнє мислення інтеграція ШІ креативність професійна педагогічна освіта |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Інструменти штучного інтелекту для підвищення ефективності дизайн-проектів у навчальному процесі |
| Citation: | Котова О., Страутман Л., Мунтян С. Інструменти ШІ для підвищення ефективності дизайнерських проєктів у освітньому процесі. Проблеми освіти. 2025. № 2(103). С. 505–522. |
| Abstract: | У статті здійснено теоретичне обґрунтування концептуальних і методологічних засад інтеграції інструментів штучного інтелекту (ШІ) в освітній процес підготовки дизайнерів з метою підвищення ефективності реалізації навчальних і професійно-практичних проєктів. Особливу увагу приділено визначенню потенціалу ШІ як засобу інтелектуальної підтримки креативних, аналітичних, комунікативних та управлінських процесів у дизайн-освіті. У дослідженні використано методи аналізу, синтезу, порівняльного та аналітичного узагальнення. Теоретичний аналіз засвідчив перехід від використання ІКТ як допоміжних засобів до побудови інтелектуалізованої освітньої екосистеми, у якій ШІ виконує функції ко-автора, аналітика, ментора та модератора навчальної взаємодії. Встановлено, що ефективна інтеграція інструментів ШІ у дизайн-освіту базується на поєднанні когнітивно-креативного, технологічного та аналітико-управлінського підходів, що забезпечують баланс між творчою автономією здобувача освіти та алгоритмічною підтримкою прийняття рішень. Запропоновано класифікацію інструментів ШІ (генеративні, аналітичні, візуальні/моделювальні, інтерактивні) та їхню контентну типологію (текст, зображення, відео, 3D, аналітика, комунікація), що дає змогу цілеспрямовано добирати засоби ШІ для різних етапів дизайнерських проєктів. Підкреслено необхідність дотримання етичних принципів, академічної доброчесності та критичної рефлексії результатів, отриманих із використанням штучного інтелекту. Подальші наукові розвідки доцільно спрямувати на розроблення валідних метрик ефективності AI-інтеграції та розроблення моделі співавторства «студент-ШІ» з урахуванням етичних стандартів. |
| URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23561 |
| Appears in Collections: | Кафедра образотворчого мистецтва |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| Kotova O., Strautman L., Muntian S.pdf | 902.71 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.