Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23424| Title: | STEAM – інноваційна технологія підготовки кваліфікаційних працівників у закладі професійної освіти |
| Other Titles: | STEM – an innovative technology for training qualified workers in a vocational education institution |
| Authors: | Усов, Валентин Валентинович Usov, Valentyn Valentynovych Павловський, В. В. Шкатуляк, Наталія Михайлівна Shkatulyak, Natalya Mykhailivna |
| Keywords: | креативного мислення STEAM-освіта інноваційні технології професійно-технічні заклади creative thinking STEAM education innovative technologies vocational schools |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління; Асоціація науковців України; Науковий парк Національного Авіаційного Університету |
| Citation: | Павловський В. В. STEAM – інноваційна технологія підготовки кваліфікаційних працівників у закладі професійної освіти / В. В. Павловський, В. В. Усов, Н. М. Шкатуляк // Актуальні питання у сучасній науці. - 2025. - № 4(34). - С. 1239-1249. |
| Abstract: | Міжнародне дослідження якості освіти 15 річних учнів у 2022 році (PISA-2022) показало, що українськи учні мають недостатній рівень сформованості креативного мислення, спроможності застосовувати отримані математичні та технологічні знання на практиці, що є основою для формування у подальшому професійної компетентності будь-якого фахівця. В останні десятиріччя у вітчизняних педагогічних установах відбувається пошук та впровадження інноваційних освітніх технологій, включаючи STEM, у навчання різноманітним дисциплінам. Абревіатура STEM означає інтеграцію науки (Science), технології (Technology), інженерію (Engineering), математику (Mathematics), а також STEAM (додається ще ART – Мистецтво). Актуальність застосування інноваційних технологій навчання STEAM, основаних на інтеграції різних наук (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) зокрема для підготовки фахових робітників підкреслюється відповідними наказами МОН України (2016 – 2018 р.), розробкою концепції розвитку STEM- освіти 2020-2027, згідно до якої передбачається модернізація STEM-освіти та її впровадження на всіх рівнях освіти: початковому, базовому, вищому та профільному й професійному рівнях. The international study of the quality of education of 15-year-old students in 2022 (PISA-2022) revealed that Ukrainian students have an insufficient level of development in creative thinking and the ability to apply acquired mathematical and technological knowledge in practice, which is the basis for the further formation of professional competence in any specialist. In recent decades, domestic pedagogical institutions have been searching for and implementing innovative educational technologies, including STEM, in teaching various disciplines. The abbreviation STEM stands for the integration of science (Science), technology (Technology), engineering (Engineering), mathematics (Mathematics), and also STEAM (ART is added - Art). The relevance of the use of innovative STEAM learning technologies based on the integration of various sciences (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics), in particular for the training of professional workers, is emphasized by the relevant orders of the Ministry of Education and Science of Ukraine (2016-2018), the development of the concept of STEM education development 2020-2027, according to which the modernization of STEM education and its implementation at all levels of education are envisaged: primary, basic, higher, and specialized and professional levels. |
| URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23424 |
| Appears in Collections: | Кафедра професійної освіти та дизайну |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| STEM – an innovative.pdf | 265.23 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.