Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23421
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПетінова, Оксана Борисівна-
dc.contributor.authorPetinova, Oksana Borysivna-
dc.contributor.authorTkachenko, Kateryna-
dc.contributor.authorТкаченко, Катерина Валеріївна-
dc.date.accessioned2025-10-15T08:27:41Z-
dc.date.available2025-10-15T08:27:41Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationPetinova О. STEAM Education as a Tool for Shaping National Competence in Contemporary Ukrainian Society: preprint / О. Petinova, К. Tkachenko . - Оdessa : Тhe State Institution «South Ukrainian National Pedagogical University after K. D. Ushynsky», 2025. - 24 р.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23421-
dc.description.abstractIn the context of Ukraine's struggle for statehood, cultural sovereignty, and subjectivity on the world stage, the category of national competence acquires fundamental significance in the philosophy of education. The article substantiates the need to introduce this category into the philosophical and educational discourse as an integrative construct that reflects the axiological, ontological, gnoseological, and praxeological dimensions of personal development in national and cultural coordinates. STEAM education is analyzed as an innovative tool for shaping national competence in the context of postcolonial deconstruction and digital modernization of Ukrainian society. The emphasis is on the educational potential of interdisciplinary STEAM projects, including media art, VR exhibitions, sound and digital design, algorithmic modeling, project-based learning (PBL), etc. These technologies contribute to the formation of a value-oriented national identity through symbolic, emotionally rich, and socially engaged learning. National competence is understood as a meta-paradigmatic category of contemporary philosophy of education that serves as a response to the challenges of war, colonial heritage, and globalization. У контексті боротьби України за державність, культурний суверенітет та суб'єктність на світовій арені категорія національної компетентності набуває фундаментального значення у філософії освіти. У статті обґрунтовується необхідність введення цієї категорії у філософсько-освітній дискурс як інтегративного конструкту, що відображає аксіологічні, онтологічні, гносеологічні та праксеологічні виміри особистісного розвитку в національно-культурних координатах. STEAM-освіта аналізується як інноваційний інструмент формування національної компетентності в контексті постколоніальної деконструкції та цифрової модернізації українського суспільства. Акцент робиться на освітньому потенціалі міждисциплінарних STEAM-проектів, включаючи медіа-мистецтво, VR-виставки, звуковий та цифровий дизайн, алгоритмічне моделювання, проектне навчання (PBL) тощо. Ці технології сприяють формуванню ціннісно-орієнтованої національної ідентичності через символічне, емоційно насичене та соціально залучене навчання. Національна компетентність розуміється як метапарадигматична категорія сучасної філософії освіти, що слугує відповіддю на виклики війни, колоніальної спадщини та глобалізації.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"uk
dc.subjectHomo Digitaluk
dc.subjectnational competenceuk
dc.subjectcivic competenceuk
dc.subjectnational educationuk
dc.subjecteducationuk
dc.subjectscientific knowledgeuk
dc.subjectcategorical apparatusuk
dc.subjectphilosophy of educationuk
dc.subjectsocial institutionsuk
dc.subjectsocializationuk
dc.subjectmodern Ukrainian societyuk
dc.subjectphilosophical and educational constructuk
dc.subjecteducational and cultural spaceuk
dc.subjectnational cultureuk
dc.subjectSTEAM+Cuk
dc.subjectproject presentationuk
dc.subjectnational identityuk
dc.subjectSTEAM educationuk
dc.subjectmedia art projectsuk
dc.subjectsociocultural practicesuk
dc.subjectmotion capture technologiesuk
dc.subjectSTEAM designuk
dc.subjectVR exhibitionsuk
dc.subjectsound designuk
dc.subjectdigital designuk
dc.subjectalgorithmic modelinguk
dc.subjectнаціональна компетентністьuk
dc.subjectгромадянська компетентністьuk
dc.subjectнаціональна освітаuk
dc.subjectнаукове знанняuk
dc.subjectкатегоріальний апаратuk
dc.subjectфілософія освітиuk
dc.subjectсоціальні інститутиuk
dc.subjectсоціалізаціяuk
dc.subjectсучасне українське суспільствоuk
dc.subjectфілософсько-освітній конструктuk
dc.subjectосвітньо-культурний простірuk
dc.subjectнаціональна культураuk
dc.subjectнаціональна ідентичністьuk
dc.subjectSTEAM-освітаuk
dc.subjectмедіа-арт-проектиuk
dc.subjectсоціокультурні практикиuk
dc.subjectтехнології захоплення рухуuk
dc.subjectVR-виставкиuk
dc.subjectзвуковий дизайнuk
dc.subjectцифровий дизайнuk
dc.subjectалгоритмічне моделюванняuk
dc.subjectпроектне навчання (PBL)uk
dc.subjectSTEAM-дизайнuk
dc.subjectSTEAM+Cuk
dc.subjectпрезентація проектуuk
dc.titleSTEAM Education as a Tool for Shaping National Competence in Contemporary Ukrainian Society: preprintuk
dc.title.alternativeSTEAM-освіта як інструмент формування національної компетентності в сучасному українському суспільствіuk
dc.typeBookuk
Appears in Collections:Кафедра філософії, соціології та менеджменту соціокультурної діяльності

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
STEAM Education as a Tool.pdf777.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.