Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23050
Title: | Методика впровадження атлетичної гімнастики на уроках фізичної культури в умовах НУШ |
Other Titles: | Methodology for introducing athletic gymnastics in physical education lessons in the conditions of the NUS |
Authors: | Бондаренко, Ольга Вадимівна Bondarenko, Olha Vadimovna |
Keywords: | фізичні якості інклюзія навчальні підходи шкільна освіта рухова активність physical qualities inclusion educational approaches school education physical activity |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Бондаренко О. В. Методика впровадження атлетичної гімнастики на уроках фізичної культури в умовах НУШ / О. В. Бондаренко // Інноваційна Педагогіка. – 2025. – Т. 1, № 83. – С. 23–27. |
Abstract: | прикладні аспекти впровадження атлетич- ної гімнастики на уроках фізичної культури в умовах Нової української школи. Обґрунто- вано доцільність використання атлетичної гімнастики як ефективного засобу фізич- ного розвитку школярів, який сприяє гар- монійному формуванню основних фізичних якостей – сили, витривалості, гнучкості, а також розвитку м’язово-скелетної сис- теми, поліпшенню функціонального стану організму та підвищенню загальної рухової активності учнів. У статті акцентується увага на тому, що регулярне застосування вправ атлетичної гімнастики позитивно впливає не лише на фізичну підготовле- ність, а й на рівень дисципліни, самокон- тролю, мотивацію до занять фізичною культурою. The article examines the theoretical and applied aspects of the introduction of athletic gymnastics in physical education lessons in the conditions of the New Ukrainian School. The feasibility of using athletic gymnastics as an effective means of physical development of schoolchildren is substantiated, which contributes to the harmonious formation of the main physical qualities – strength, endurance, flexibility, as well as the development of the musculoskeletal system, improving the functional state of the body and increasing the general motor activity of students. The article emphasizes that regular use of athletic gymnastics exercises has a positive effect not only on physical fitness, but also on the level of discipline, self-control, motivation for physical education. The analysis of the principles of selecting exercises for different age categories of students is carried out, taking into account age and individual characteristics, physical condition and level of motor fitness. Practical examples of sets of exercises for the development of strength, endurance and flexibility with a description of the execution technique are presented. The possibilities of integrating athletic gymnastics into the traditional structure of a physical education lesson (warm-up, main and final parts) are described, as well as the features of a differentiated approach in the conditions of a heterogeneous school group. Special attention is paid to an inclusive approach to organizing classes taking into account the needs of students with disabilities. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23050 |
Appears in Collections: | Кафедра гімнастики та фізкультурно-спортивних технологій |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.