Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23032
Title: Technological and methodological aspects of structure of a modern lecture class
Other Titles: Технолого-методичні аспекти побудови сучасного лекційного заняття
Authors: Княжева, Ірина Анатоліївна
Knyazheva, Iryna Anatoliyivna
Keywords: future teachers
professional training
higher education institution
lecture
functions
methods
technologies
educational process
technological and methodological aspects
design algorithm
innovative educational environment
technological and methodological tools
майбутні педагоги
професійна підготовка
заклад вищої освіти
лекційне заняття
функції
методи
технології
освітній процес
технолого-методичні аспекти
алгоритм конструювання
інноваційне освітнє середовище
технолого-методичний інструментарій
Issue Date: 2024
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»
Citation: Knyazheva I. Technological and methodological aspects of structure of a modern lecture class / I. Knyazheva// Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2024. – № 4. – С. 8-12.
Abstract: Improving the quality of higher pedagogical education is an urgent need and social demand of society, as emphasized in the Concept of Development of Pedagogical Education, the Strategy for the Development of Higher Education of Ukraine for 2022–2032, and the Standards and Recommendations for Ensuring the Quality of Higher Education in the European Space. These regulatory documents emphasize the importance of rethinking and updating traditional approaches to the forms and methods of organizing the educational process in higher education institutions. One of the key forms that is undergoing transformations in the context of modern educational needs and tasks is the lecture. For centuries, it has remained the main means of directly transmitting information from the teacher to the higher education student, serving as a key educational tool in the educational process. It has been proven that the technological and methodological aspects of constructing a lecture class are a central topic for reforming the higher education system. Attention to interactivity, digitalization, structure, a personal approach, and dialogicity ensures an increase in the quality of learning, in accordance with the requirements of modern society and standards of educational activity. The purpose of the article is to highlight the technological and methodological aspects and features of the design and application of lecture classes in the process of professional training of future teachers in the conditions of study at a pedagogical university. The article describes the main functions of a modern lecture, identifies the reasons for the urgent need to revise the functions and modernize the technological and methodological support of a lecture in a modern higher education institution, and identifies the directions of such modernization. The technological and methodological tools for designing and constructing modern lecture classes, which meet the current requirements of an innovative educational environment, are presented in detail. In particular, the principles of structuring lecture material, integrating modern technologies, and introducing interactive and personally oriented methods into the educational process are considered. Підвищення якості вищої педагогічної освіти є нагальною потребою і соціальним запитом суспільства, про що підкреслюється в Концепції розвитку педагогічної освіти, Стратегії розвитку вищої освіти України на 2022–2032 роки, Стандартах і рекомендаціях щодо гарантії якості вищої освіти в європейському просторі. Ці нормативні документи акцентують увагу на важливості переосмислення й оновлення традиційних підходів до форм і методів організації освітнього процесу в закладах вищої освіти. Однією з ключових форм, яка зазнає трансформацій у контексті сучасних освітніх потреб і завдань, є лекція. Протягом століть вона залишалася основним засобом безпосереднього передання інформації від педагога до здобувача вищої освіти, виконуючи ключового освітнього інструменту в освітньому процесі. Доведено, що технолого-методичні аспекти побудови лекційного заняття є центральною темою для реформування системи вищої освіти. Увага до інтерактивності, цифровізації, структурності, особистісного підходу та діалогічності забезпечує підвищення якості навчання, відповідно до вимог сучасного суспільства і стандартів освітньої діяльності. Метою статті є висвітлення технолого-методичних аспектів й особливостей конструювання і застосування лекційних занять у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів в умовах навчання в педагогічному університеті. У статті схарактеризовано основні функції сучасної лекції, визначено причини назрілої потреби ревізії функцій і модернізації технолого-методичного забезпечення лекційного заняття у сучасному закладі вищої освіти, визначаються напрями такої модернізації. Детально представлено технолого-методичний інструментарій для проєктування та конструювання сучасних лекційних занять, який відповідає актуальним вимогам інноваційного освітнього середовища. Зокрема, розглянуто принципи структуризації лекційного матеріалу, інтеграції сучасних технологій упровадження інтерактивних і особистісно орієнтованих методів в освітній процес.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23032
Appears in Collections:2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf286.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.