Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22976
Title: | Патопсихологічні особливості самосвідомості дітей з особливими освітніми потребами |
Authors: | Соколова, Ганна Чебикін, Олексій Якович Chebykin, Oleksij Yakovych Массанов, Анатолій Вікторович Massanov, Anatoly Viktorovich Орленко, Ірина Миколаївна Orlenko, Iryna Mykolayivna |
Keywords: | child with special educational needs pathopsychological study self-awareness self-esteem physical self individualization дитина з особливими освітніми потребами патопсихологічне дослідження самосвідомість самооцінка фізичне «Я» індивідуалізація |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського" |
Citation: | Соколова Г. Патопсихологічні особливості самосвідомості дітей з особливими освітніми потребами / Г. Соколова, О. Я. Чебикін, А. В. Массанов, І. М. Орленко // // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2025. – № 1. – С. 41-50. |
Abstract: | У статті представлено результати емпіричного патопсихологічного дослідження, спрямованого на вивчення особливостей самосвідомості дітей з особливими освітніми потребами. Актуальність роботи зумовлена тим, що самосвідомість відіграє ключову роль у становленні особистості, сприяючи формуванню уявлень про себе, власні можливості, соціальні ролі та взаємозв’язки з навколишнім світом. У дітей із зазначеними особливостями ці процеси нерідко зазнають порушень або набувають специфічних форм через наявність первинних чи вторинних психічних дисфункцій. Патопсихологічний аналіз самосвідомості таких дітей передбачає вивчення когнітивних, емоційних і мотиваційних аспектів їхньої «Я-концепції», які часто мають фрагментарний, нестабільний або суперечливий характер. Використання спеціально розробленого методичного комплексу, що відповідає поставленій меті, дало можливість здійснити емпіричне дослідження відповідно до всіх вимог психодіагностики. Проведений порівняльний аналіз рівня сформованості одного з основних компонентів самосвідомості – уявлення про власне фізичне «Я» – показав, що в разі затримки розвитку цей процес відбувається повільніше, ніж у дітей із типовим розвитком. Основні розбіжності між групами спостерігалися в емоційному ставленні дітей до власної зовнішності. Індивідуалізація дітей з особливими освітніми потребами проявляється через позитивне ставлення до себе, високу оцінку власного настрою, комунікативних навичок, соціальних контактів і навчальних досягнень. У шкільному середовищі цей процес реалізується завдяки дружнім взаєминам з однолітками, активній комунікації та взаємодії з навколишнім соціальним середовищем.The article presents the results of an empirical patho-psychological study aimed at studying the features of self-consciousness of children with special educational needs. The relevance of the work is due to the fact that self-awareness plays a key role in the formation of a personality, contributing to the formation of ideas about oneself, one’s own capabilities, social roles and relationships with the world around us. In children with the above-mentioned features, these processes are often disrupted or take on specific forms due to the presence of primary or secondary mental dysfunctions. Pathopsychological analysis of selfawareness of such children involves the study of cognitive, emotional and motivational aspects of their “self-concept”, which are often fragmentary, unstable or contradictory in nature. The use of a specially developed methodological complex that meets the set goal made it possible to carry out empirical research in accordance with all the requirements of psychodiagnostics. The conducted comparative analysis of the level of formation of one of the main components of self-awareness – the idea of one’s own physical “I” – showed that with developmental delay this process occurs more slowly than in children with typical development. The main differences between the groups were observed in the emotional attitude of children to their own appearance. Individualization of children with special educational needs is manifested through a positive attitude towards themselves, a high assessment of their own mood, communication skills, social contacts and academic achievements. In the school environment, this process is implemented through friendly relationships with peers, active communication and interaction with the surrounding social environment. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22976 |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Iryna Orlenko.pdf | 427.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.