Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22964
Title: Регіональний розвиток акордеонно-баянного мистецтва України
Other Titles: Regional development of accordion-bayan art in Ukraine
Authors: Халанчук, Н. П.
Мартинів, Л. І.
Keywords: акордеонно-баянне мистецтво
школа
регіон
accordion-bayan art
school
region
Issue Date: 2025
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»
Citation: Халанчук Н. П. Регіональний розвиток акордеонно-баянного мистецтва України / Н. П. Халанчук, Л. І. Мартинів // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №2. – С. 155-158.
Abstract: У статті виявлено регіональні особливості розвитку акордеонно-баянного мисте- цтва України у конкретизації мистецьких шкіл, встановлено культурно-історичні обставини їх виникнення у певних регіонах; проаналізовано роль і значення у розви- тку мистецтва України. Наукове осмислення розвитку шкіл у різних регіонах Укра- їни упродовж другої половини ХХ – на початку ХХІ століть є актуальною міжгалузе- вою проблемою. Дослідницьку увагу обумовлюють особливості означеного періоду, а саме: зміна освітньої парадигми з утвердженням особистісно орієнтованого під- ходу; орієнтація на європейські норми здобуття і надання послуг мистецької освіти; збагачення навчального репертуару творами європейських та американських ком- позиторів для баяна та акордеона; пошук витоків академічної традиції у регіональ- ному фольклорі тощо. Акордеонно-баянна школа є осередком культурно-історичних, національних та регіональних традицій. Діяльність школи пов’язана із мистецьким чи мистецько-педагогічним закладом освіти, на базі якого здійснюється розвиток, збереження і популяризація акордеонно-баянного мистецтва, як-от Київської, Хар- ківської, Донецької, Одеської, Львівської шкіл. Особливістю шкіл акордеонно-баянного мистецтва у різних регіонах України є те, що їх розбудовували представники класу музичного педагога, засновника та очільника (з 1938 до 1976 року) кафедри народних інструментів Київської консерваторії Марка Геліса (1903–1976), зокрема: Анатолій Семешко, В’ячеслав Воєводін, Георгій Козаков, Михайло Оберюхтін та інші. Освіт- ній процес у регіональних школах акордеонно-баянного мистецтва в Україні здій- снюється, в основному, за програмами, що передбачають вивчення різних аспектів акордеонно-баянного виконавства в українському та світовому інструментальному мистецтві. The article reveals regional features of the development of accordion-bayan art in Ukraine in the specification of art schools, establishes the cultural and historical circumstances of their emergence in certain regions; analyzes the role and significance in the development of Ukrainian art. Scientific understanding of the development of schools in different regions of Ukraine during the second half of the 20th - early 21st centuries is a relevant interdisciplinary problem. Research attention is determined by the features of the specified period, namely: a change in the educational paradigm with the establishment of a personally oriented approach; orientation towards European norms of obtaining and providing art education services; enrichment of the educational repertoire with works by European and American composers for bayan and accordion; search for the origins of the academic tradition in regional folklore, etc. The accordion-bayan school is a center of cultural and historical, national and regional traditions. The school’s activities are related to an artistic or artistic-pedagogical educational institution, on the basis of which the development, preservation and popularization of accordion-bayan art is carried out, such as the Kyiv, Kharkiv, Donetsk, Odessa, Lviv schools. A feature of the accordion-bayan art schools in different regions of Ukraine is that they were headed by representatives of the class of the music teacher, founder and head (from 1938 to 1976) of the Department of Folk Instruments of the Kyiv Conservatory Mark Gelis (1903–1976), in particular: Anatoliy Semeshko, Vyacheslav Voevodin, Georgy Kozakov, Mykhailo Oberyukhtin and others. The educational process in regional accordion-bayan art schools in Ukraine is carried out mainly according to programs that provide for the study of various aspects of accordion-bayan performance in Ukrainian and world instrumental art.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22964
Appears in Collections:№2 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
27.pdf180.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.