Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22943
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБайрамова, О. В.-
dc.contributor.authorBairamova, Olena-
dc.date.accessioned2025-07-17T09:50:14Z-
dc.date.available2025-07-17T09:50:14Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationBairamova О. The dialect of hard and soft skills: a philosophical reflection on 21st century educational paradigms / О. Bairamova // Наукове пізнання : методологія та технологія. – Одеса : Гельветика, 2025. – № 1 (55). – С. 60-67.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22943-
dc.description.abstractThe article examines the dialectics of interaction between hard and soft skills as a fundamental issue of the modern educational paradigm. The research relevance is determined by global transformational processes in education and the necessity to rethink traditional approaches to professional competency formation in post-industrial society conditions. The need to bridge the gap between technocratic rationality and the humanistic dimension of education becomes particularly significant in the context of the fourth industrial revolution and artificial intelligence development. The purpose of the study to provide a philosophical reflection on the dialectical interaction between hard and soft skills in the context of educational paradigm transformation in the 21st century, as well as to develop a conceptual model reflecting the dialectical unity of these skills within the framework of holistic personality development. Research methods. The methodological foundation comprises a complex of complementary methods: dialectical, phenomenological, hermeneutical, as well as systemic and comparative approaches. The research is based on the principle of integrating theoretical and methodological approaches, which enabled the examination of professional competency formation in the unity of its ontological, epistemological, and axiological aspects, as well as analyzing the transformation of educational paradigms in the context of modern information society challenges. У статті досліджується діалектика взаємодії hard і soft skills як фундаментальна проблема сучасної освітньої парадигми. Актуальність дослідження зумовлена глобальними трансформаційними процесами в освіті та необхідністю переосмислення традиційних підходів до формування професійних компетентностей в умовах постіндустріального суспільства. Особливої значущості набуває потреба подолання розриву між технократичною раціональністю та гуманістичним виміром освіти в контексті четвертої промислової революції та розвитку штучного інтелекту. Мета дослідження: здійснення філософської рефлексії діалектичної взаємодії hard і soft skills у контексті трансформації освітніх парадигм XXI століття, а також розробка концептуальної моделі, що відображає діалектичну єдність цих навичок у контексті цілісного. розвитку особистості.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectкомпетентнісна конвергенціяuk
dc.subjectдіалектика навичокuk
dc.subjectдіалектика навичокuk
dc.subjectосвітня парадигмаuk
dc.subjecthard skillsuk
dc.subjectsoft skillsuk
dc.subjectінтеграція компетентностейuk
dc.subjectфілософія освітиuk
dc.subjectcompetency convergenceuk
dc.subjectskills dialecticsuk
dc.subjecteducational paradigmuk
dc.subjecthard skillsuk
dc.subjecthard skillsuk
dc.subjectsoft skillsuk
dc.subjectcompetency integrationuk
dc.subjectphilosophy of educationuk
dc.titleThe dialect of hard and soft skills: a philosophical reflection on 21st century educational paradigmsuk
dc.title.alternativeДіалектика hard і soft skills: філософська рефлексія освітніх парадигм XXI століттяuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bairamova Olena Viktorivna.pdf299.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.