Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22917
Title: | Педагогічна інтроспекція категорії «акмеологічна культура вчителя» в міждисциплінарних дослідженнях |
Authors: | Паламарюк, В. А. |
Keywords: | саморозвиток самоздійснення самопроєктування самодетермінація самовизначення Я-концепція акме акмеогенез акмеологія педагогічна акмеологія акмеологічний підхід акмеологічний розвиток педагога професійний розвиток педагога акмеологічна компетентність педагога акмесинергетичний підхід акмеологічна позиція педагога акмеологічна грамотність педагога акмеологічна культура акмеологічна культура вчителя культура self-development self-realization self-design self-determination самовизначення Self-concept acme acmeogenesis acmeology pedagogical acmeology acmeological approach acmeological development of a teacher professional development of a teacher acmeological position of the teacher acmeological competence of a teacher acmeological culture of the teacher acmeological and synergetic approach acmeological literacy of the teacher culture |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Паламарюк В. А. Педагогічна інтроспекція категорії «акмеологічна культура вчителя» в міждисциплінарних дослідженнях / В. А. Паламюр // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 117-123. |
Abstract: | Статтю присвячено аналізу джерел, у яких висвітлено педагогічну та міждисциплінарну інтроспекцію категорії «акмеологічна культура вчителя». За результатами аналізу наукових джерел встановлено, що сучасна система освіти в Україні декларує необхідність підготовки вчителів, які здатні виховати особистість учня з інтенцією до саморозвитку, самореалізації, самовизначення та самоздійснення. Висунуто ідею про те, що суб’єктними ознаками акмеологічного розвитку вчителя є: ініціативність, прогностичність, інтуїція; прагнення до саморегуляції, самоконтролю, самоздійснення та самопроєктування; здатність до самокорекції та самокомпенсації; невпинне прагнення до саморозвитку та самооновлення; прагнення реалізувати себе в різних видах діяльності; інтенція на саморозуміння та рефлексію життєвого та професійного досвіду. Доведено, що акмеологічний розвиток вчителя детермінує його «рух» до вершин професіоналізму та поступово стає визначальним фактором суб’єктної реалізації індивіда, забезпечує можливість втілити власний потенціал, виступає мірою самовизначення людиниThe article is devoted to the analysis of sources that highlighted the pedagogical and interdisciplinary introspection of the category of “acmeological culture of the teacher”. According to the results of the analysis of scientific sources, it was established that the modern education system in Ukraine declares the need to train teachers who are able to educate the student's personality with the intention of self-development, self-realization, self-determination and self-fulfillment. The idea is put forward that the subjective signs of a teacher's acmeological development are: initiative, foresight, intuition; striving for self-regulation, self-control, self-realization and self-projection; the ability to self-correct and self-compensate; a relentless pursuit of self-development and self-renewal; the desire to realize oneself in various types of activities; the intention for self-understanding and reflection on life and professional experience. It is proven that the acmeological development of a teacher determines his “movement” to the heights of professionalism, gradually becomes a determining factor in the subjective realization of an individual, provides the opportunity to realize one's own potential, and acts as a measure of a person's self-determination. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22917 |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Palamariuk Vasyl.pdf | 260.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.