Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22907
Title: | Pedagogical conditions for the formation of future officers’ international communication readiness |
Other Titles: | Педагогічні умови формування готовності майбутніх офіцерів Збройних Сил України до міжнародної комунікації |
Authors: | Suslov, V. Суслов, В. |
Keywords: | international communication readiness military education pedagogical conditions interdisciplinary integration professional training officer cadets reflexive environment готовність до міжнародної комунікації. військова освіта педагогічні умови міждисциплінарна інтеграція професійна підготовка курсанти рефлексивне освітнє середовище |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Suslov V. Pedagogical conditions for the formation of future officers’ international communication readiness / V. Suslov // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 50-57. |
Abstract: | The full-scale russian invasion of Ukraine has significantly intensified the strategic need for international interoperability in military operations and training. In this context, international communication readiness (IC readiness) has become a key competence for future officers of the Armed Forces of Ukraine (AFU). It refers to the ability to operate effectively in multilingual and multicultural environments as part of multinational military units, performing communicative tasks in real operational scenarios. This article aims to develop and justify a system of pedagogical conditions for the formation of IC readiness in professional military education (PME). The study is based on a four-component model of readiness, encompassing cognitive-linguistic, operational- activity, motivational-value, and reflective-evaluative components. A mixed-method approach was applied, combining theoretical modelling with an empirical survey of 61 instructors from Ukrainian military higher education institutions. Повномасштабне вторгнення російської федерації в Україну суттєво посилило стратегічну потребу в міжнародній взаємосумісності під час військових операцій і заходів підготовки. У цьому контексті готовність до міжнародної комунікації (МК) стала ключовою компетентністю майбутніх офіцерів Збройних Сил України (ЗСУ). Вона охоплює здатність ефективно діяти в багатомовному та полікультурному середовищі у складі багатонаціональних військових підрозділів, виконуючи комунікативні завдання в умовах реальних оперативних ситуацій. Метою статті є розроблення та обґрунтування системи педагогічних умов формування готовності до МК у процесі професійної військової освіти. Дослідження ґрунтується на чотирикомпонентній моделі готовності, що включає когнітивно-лінгвістичний, операційно-діяльнісний, мотиваційно-ціннісний і рефлексивно-оцінювальний компоненти. Методологічною основою є поєднання теоретичного моделювання з емпіричним опитуванням 61 науково-педагогічного працівника з військових закладів вищої освіти України. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22907 |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suslov Volodymyr.pdf | 291.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.