Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22906
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorShlenova, Maryna-
dc.contributor.authorШленьова, М. Г.-
dc.date.accessioned2025-07-16T11:47:12Z-
dc.date.available2025-07-16T11:47:12Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationShlenova M. Organization of profession-oriented training for future specialists in library, information, and archival studies in higher technical education institutions / M. Shlenova // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 43-49.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22906-
dc.description.abstractThe article explores the profession-oriented training of future specialists in library, information, and archival sciences within higher technical education institutions. It highlights the necessity of an interdisciplinary and competence-based approach, emphasizing the integration of theoretical knowledge with practical training to meet the evolving needs of the information society. The study underscores the profound impact of digitalization on the field, particularly the growing role of innovative educational technologies in shaping modern curricula. These include online learning platforms, digital archives, artificial intelligence applications, and data management systems, all of which contribute to enhancing learning efficiency and professional preparedness. In response to the increasing complexity of information management, scholars advocate for the modernization of educational programs, aligning them with current labor market demands and international standards. This process involves revising curricula to incorporate contemporary digital competencies, fostering collaborations between educational institutions and employers. У статті досліджується професійна підготовка майбутніх фахівців з бібліотечної, інформаційної та архівної справи у вищих технічних навчальних закладах. Висвітлюється необхідність міждисциплінарного та компетентнісного підходу, наголошується на інтеграції теоретичних знань з практичною підготовкою для задоволення зростаючих потреб інформаційного суспільства. У дослідженні підкреслюється глибокий вплив цифровізації на галузь, зокрема зростаюча роль інноваційних освітніх технологій у формуванні сучасних навчальних програм. До них належать платформи онлайн-навчання, цифрові архіви, програми штучного інтелекту та системи управління даними, які сприяють підвищенню ефективності навчання та професійної готовності. У відповідь на зростаючу складність управління інформацією науковці виступають за модернізацію освітніх програм, приводячи їх у відповідність до поточних потреб ринку праці та міжнародних стандартів.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectprofession-oriented training,uk
dc.subjectfuture specialistsuk
dc.subjectlibraryuk
dc.subjectinformation and archival affairsuk
dc.subjecthigher technical education institutionsuk
dc.subjectdigitalizationuk
dc.subjectinnovative educational technologiesuk
dc.subjecthigher technical education institutionsuk
dc.subjectinnovative educational technologiesuk
dc.subjectdigitalizationuk
dc.subjectпрофесійна підготовкаuk
dc.subjectмайбутні фахівціuk
dc.subjectбібліотечна справаuk
dc.subjectінформаційна справаuk
dc.subjectархівна справаuk
dc.subjectзаклади вищої технічної освітиuk
dc.subjectцифровізаціяuk
dc.subjectінноваційні освітні технологіїuk
dc.titleOrganization of profession-oriented training for future specialists in library, information, and archival studies in higher technical education institutionsuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shlenova Maryna.pdf338.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.