Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22905
Title: | Developing grammatical competence in primary school English lessons via CLIL |
Authors: | Lyevochkina, Svitlana Leleko, Viktoriia Лєвочкіна, С. В. Лелеко В, В. В. |
Keywords: | primary school students grammatical competence CLIL 4Cs Framework scaffolding молодші школярі граматична компетентність CLIL (методологія інтегрованого навчання предмета та мови) 4К основа скаффолдінг |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Lyevochkina S. Developing grammatical competence in primary school English lessons via CLIL / S. Lyevochkina, V. Leleko // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 37-42. |
Abstract: | Innovative approaches to grammar instruction in early language education are gaining attention as educators seek more engaging, content-rich alternatives to traditional methods. This study examines how the CLIL methodology supports such development in young learners. As there are the limitations of traditional grammar teaching methods which are often characterized by decontextualized drills and rule memorization the study offers a more engaging and communicative approach grounded in meaningful content and learner participation. CLIL, as an educational framework, allows young learners to acquire grammatical competence organically by embedding grammar within subject-based activities across various disciplines from the school curriculum. The article outlines various strategies including storytelling, project-based learning, interactive games, visual grammar aids, and digital tools. These techniques foster a deeper understanding of grammatical structures while supporting cognitive development, emotional engagement, and maintaining learner motivation. Special emphasis is placed on scaffolding, multimodal input, and the developmental needs of primary school students. The study draws from qualitative research, content analysis, and pedagogical modeling to demonstrate how grammar can be internalized through real-life communication contexts and integrated learning scenarios. Practical classroom examples such as sentence-building games, storytelling with targeted grammar points, and interdisciplinary projects illustrate how CLIL promotes both fluency and accuracy in language use. Інноваційні підходи до викладання граматики в початковій мовній освіті набувають дедалі більшої уваги, оскільки педагоги шукають більш змістовні та захоплюючі альтернативи традиційним методам. У цьому дослідженні розглядається, як методологія CLIL сприяє такому розвитку в молодших учнів. Усвідомлюючи обмеження традиційних методів викладання граматики, які часто характеризуються позаконтекстними вправами та заучуванням правил, дослідження обґрунтовує доцільність більш залученого й комунікативного підходу, заснованого на змістовному навчанні й активній участі учнів. CLIL як освітня модель дає змогу молодшим учням органічно формувати граматичну компетентність, інтегруючи граматику в предметні види діяльності з різних дисциплін шкільної програми. У статті описано низку стратегій, серед яких: сторітелінг, проєктне навчання, інтерактивні ігри, візуальні граматичні засоби та цифрові інструменти. Ці методи сприяють глибшому розумінню граматичних структур, водночас підтримуючи когнітивний розвиток, емоційне залучення та мотивацію учнів. Особлива увага приділяється поетапному навчанню (scaffolding), мультимодальному сприйняттю інформації та віковим особливостям учнів початкової школи. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22905 |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Lyevochkina Svitlana.pdf | 299.87 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.