Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22903
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHuszti, Ilona-
dc.contributor.authorKacsur, Annamária-
dc.date.accessioned2025-07-16T11:26:39Z-
dc.date.available2025-07-16T11:26:39Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationHuszti I. A comparison of Ukrainian and Hungarian school-leaving English exams / I. Huszti // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – P. 23-28.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22903-
dc.description.abstractAnnually, hundreds of millions of students worldwide face the crucial moment of their scholastic progression: matriculation examinations. These important assessments, often a critical gateway to tertiary education, influence future pathways of countless individuals. This is particularly true in Ukraine and its neighbouring country, Hungary, where these exams hold significant weight. In both nations, school-leavers undertake English matriculation exams at independent test centres ensuring impartiality and standardization. These centres operate under the watchful eyes of official government bodies, the Ministry of Education and Science in Ukraine and the Ministry of Human Resources in Hungary, guaranteeing adherence to national standards. In Ukraine, the English External Independent Evaluation (EIE) traditionally evaluated key reading, writing, and use of English skills. Notably, between 2018 and 2021 listening skills were also assessed. However, the onset of the devastating Russian-Ukrainian war on February 24, 2022 dramatically altered the academic environment. The 2022 English EIE was cancelled, replaced by the National Multi-disciplinary Test (NMT), which initially excluded English. Щороку сотні мільйонів студентів у всьому світі стикаються з вирішальним моментом їхнього навчального процесу: випускними іспитами. Ці важливі оцінювання, часто критично важливий шлях до вищої освіти, впливають на майбутні шляхи незліченної кількості людей. Це особливо актуально для України та її сусідньої країни, Угорщини, де такі іспити мають значну вагу. В обох країнах випускники шкіл складають іспити з англійської мови в незалежних тестових центрах, що забезпечує неупередженість і стандартизацію. Ці центри працюють під пильним наглядом офіційних державних органів – Міністерства освіти і науки України та Міністерства людських ресурсів Угорщини, – гарантуючи дотримання національних стандартів. Описано, що в Україні зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) з англійської мови традиційно оцінювало ключові навички читання, письма та використання англійської мови. Зокрема, у період з 2018 по 2021 рік також оцінювалися навички аудіювання. Однак початок руйнівної російсько-української війни 24 лютого 2022 року кардинально змінив академічне середовище.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectadvanced leveluk
dc.subjectEnglish school-leaving examuk
dc.subjectExternal Independent Evaluation (EIE)uk
dc.subjectHungaryuk
dc.subjectlanguage skillsuk
dc.subjectNational Multi-subject Test (NMT)uk
dc.subjectthe Matura examuk
dc.subjecttestuk
dc.subjectUkraineuk
dc.subjectпоглиблений рівеньuk
dc.subjectвипускний іспит з англійської мови.uk
dc.subjectзовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО)uk
dc.subjectУгорщинаuk
dc.subjectзнання мовиuk
dc.subjectнаціональний багатопредметний тест (NMT)uk
dc.subjectвипускний іспит в Угорщиніuk
dc.subjectтестuk
dc.subjectУкраїнаuk
dc.titleA comparison of Ukrainian and Hungarian school-leaving English examsuk
dc.title.alternativeПорівняння українського та угорського випускних іспитів з англійської мови DOIuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2025

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Huszti Ilona.pdf280.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.