Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22897
Title: | З історії розвитку харківської школи скульптури |
Other Titles: | From the history of the Kharkiv School of Sculpture |
Authors: | Никифоров, А. М. Рідний, О. М. |
Keywords: | Харківська школа скульптури авангард соцреалізм тоталітарна ідеологія мистецькі трансформації художнє самовираження Kharkiv School of Sculpture avant-garde socialist realism totalitarian ideology artistic transformations artistic expression |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» |
Citation: | Никифоров А. М. Драматургія діалогів між кларнетом і струнними в оркестровій творчості композиторів другої половини XVIII ст. / А. М. Никифоров, О. М. Рідний // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №1. – С. 105-110. |
Abstract: | Статтю присвячено історії становлення та розвитку Харківської школи скульптури, розглянуто її еволюцію крізь призму суспільно-політичних та мистецьких трансфор- мацій ХХ ст. Значну увагу приділено впливу європейських авангардних течій, зокрема кубізму, футуризму та конструктивізму, які заклали підґрунтя для формотворчих експериментів. Аналізується процес виникнення мистецької школи скульптури на базі Харківського художнього училища, її подальше формування під впливом монумен- тальної пропаганди 1920-х рр. та впровадження ідеологічно обумовлених методоло- гічних підходів у викладанні. The article is devoted to the history of the formation and development of the Kharkiv School of Sculpture, examines its evolution through the prism of socio-political and artistic transformations of the twentieth century. Considerable attention is paid to the influence of European avant-garde movements, in particular cubism, futurism and constructivism, which laid the groundwork for formative experiments. The article analyzes the process of the emergence of the art school of sculpture on the basis of the Kharkiv Art School, its further formation under the influence of monumental propaganda of the 1920s and the introduction of ideologically determined methodological approaches to teaching. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22897 |
Appears in Collections: | №1 (2025) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.