Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22894
Title: «24 п’єси для фортепіано» Миколи Сільванського: методико-виконавські засади, індивідуально-творче перетворення жанру
Other Titles: ‘24 Pieces for Piano’ by Mykola Silvansky: Methodological and Performing Principles, Individual and Creative Transformation of the Genre
Authors: Зубай, Ю. М.
Keywords: фортепіанна освіта
фактура
темп
образність
музичні навички
piano education
texture
tempo
images
musical skills
Issue Date: 2025
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»
Citation: Зубай Ю. М. «24 п’єси для фортепіано» Миколи Сільванського: методико-виконавські засади, індивідуально-творче перетворення жанру / Ю. М. Зубай // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №1. – С. 81-88.
Abstract: Статтю присвячено вивченню особливостей музичних творів М. Сільванського, написаних для дітей і спрямованих на їхній естетичний та музичний розвиток. Мета статті – проаналізувати виконавські, жанрово-стильові, концепційні аспекти фор- тепіанного циклу «24 п’єси для фортепіано» М. Сільванського. Завдання дослідження стосуються вивчення спільних рис творів циклу «24 п’єси для фортепіано», опису їх образності та музичних характеристик, а також пояснення особливостей вико- ристання в освітньому процесі. Для досягнення наукової мети використано методи музично-текстуального, жанрового та герменевтичного аналізу. У статті дове- дено, що фортепіанний цикл «24 п’єси для фортепіано» М. Сільванського є одним зі знакових творів, написаних для дітей старшого віку. Проаналізовано класико-роман- тичні риси п’єс, що становлять їх стилістику. Також вивчено жанровий зміст, який репрезентує образний світ дитинства. Доведено, що цикл охоплює всі тональності, водночас у творах використано народні мотиви. З’ясовано, що важливою харак- теристикою циклу є його дитиноцентричність. Проаналізовано темп та техніку виконання п’єс М. Сільванського юними музикантами. The article is devoted to studying the peculiarities of musical works by M. Silvansky, which were written for children and aimed at their aesthetic and musical development. The article aims to analyse the performance, genre-stylistic, and conceptual aspects of the piano cycle ‘24 Pieces for Piano’ by M. Silvansky. The study’s objectives are to examine the common features of the works of the cycle ‘24 Pieces for Piano’, to describe their imagery and musical characteristics, and to explain the peculiarities of their use in the educational process. The methods of musictextual, genre and hermeneutical analysis were used to achieve the scientific goal. The article proves that the piano cycle ‘24 Pieces for Piano’ by M. Silvansky is one of the iconic works written for older children. The author analyses the classical-romantic features of the plays that constitute their style. The genre content representing the imaginative world of childhood is also studied. It is proved that the cycle covers all tonalities, while folk motifs are used in the works. It is found that an important characteristic of the cycle is its child-centredness. The tempo and technique of performing M. Silvansky’s plays by young musicians are analysed.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22894
Appears in Collections:№1 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
16.pdf262.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.