Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22592
Title: | Multimodality as a contemporary strategy for interpreting english-language fiction |
Other Titles: | Мультимодальність як сучасна стратегія інтерпретації англомовної художньої літератури |
Authors: | Оськіна, Наталія Олександрівна Oskina, Natalia Oleksandrivna |
Keywords: | англомовна художня література інтерпретація тексту мультимодальність English-language fiction multimodality interpretation of the text семіотична система культурна глобалізація cultural globalization semiotic system |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Oskina N. Multimodality as a contemporary strategy for interpreting english-language fiction / N. Oskina // Мовна освіта: виклики, перспективи та інновації: збірник наукових праць / за заг. ред. А. А. Юмрукуз. – Одеса: Магістр, 2025. – Р. 49-52. |
Abstract: | The current stage in the development of the humanities is marked by an intensification of interdisciplinary connections and an active search for new research approaches to the analysis of literary texts. Particular attention is drawn to English-language literature, which, in the context of cultural globalization and the rapid development of digital technologies, increasingly functions as a multimedia phenomenon. Consequently, there arises a need for comprehensive methods of analysis that consider not only traditional linguistic or literary approaches but also the specifics of reception within a multimodal environment. One such innovative approach is multimodal analysis, based on the idea of interaction among various modes—verbal, visual, auditory, kinetic, and others—within a single communicative act. In the context of literary interpretation, multimodality is not only a descriptive tool but also a strategy for holistic understanding of the work, one that takes into account all components of aesthetic perception. Contemporary literary texts increasingly appear as complex semiotic systems in which verbal elements are closely linked with other sign systems, generating new meanings and influencing the reader. Сучасний етап розвитку гуманітарних наук позначений посиленням міждисциплінарних зв'язків та активним пошуком нових дослідницьких підходів до аналізу художніх текстів. Особлива увага приділяється англомовній літературі, яка в контексті культурної глобалізації та швидкого розвитку цифрових технологій дедалі більше функціонує як мультимедійне явище. Отже, виникає потреба в комплексних методах аналізу, що враховують не лише традиційні лінгвістичні чи літературні підходи, а й специфіку рецепції в мультимодальному середовищі. Одним із таких інноваційних підходів є мультимодальний аналіз, заснований на ідеї взаємодії різних модусів — вербального, візуального, слухового, кінетичного та інших — в рамках єдиного комунікативного акту. У контексті літературної інтерпретації мультимодальність є не лише описовим інструментом, а й стратегією цілісного розуміння твору, яка враховує всі компоненти естетичного сприйняття. Сучасні художні тексти все частіше постають як складні семіотичні системи, в яких вербальні елементи тісно пов'язані з іншими знаковими системами, породжуючи нові значення та впливаючи на читача. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22592 |
Appears in Collections: | Мовна освіта: виклики, перспективи та інновації (2025) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Nataliia Oskina.pdf | 652.84 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.