Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2199
Title: The Role of the Coloristic Solution in the Modern Art as a Constituent Part of the Tapestry
Other Titles: Роль колористичного рішення в сучасному мистецтві як складової частини гобелена
Authors: Borisyuk, Zinaida Dmytrivna
Борисюк, Зінаїда Дмитрівна
Bogaichuk, Lyudmila Romanivna
Богайчук, Людмила Романівна
Keywords: decorative and applied art
composition
tapestry
color sol
color
декоративно-прикладне мистецтво
колір
колірне рішення
композиція
гобелен
декоративно-прикладное искусство
Issue Date: 2019
Publisher: South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushinsky
Citation: Borisyuk Z. D. The Role of the Coloristic Solution in the Modern Art as a Constituent Part of the Tapestry. Роль колористичного рішення в сучасному мистецтві як складової частини гобелену / Z. D. Borisyuk, L. R. Bogaychuk // Intellectual Archive. – 2019. – №1. – V. 8. – Р. 140 – 150.
Abstract: The article is devoted to the role of the coloristic solution in contemporary art and the problem of the coloristic solution of the tapestry composition. It is indicated that the need for a deeper and more comprehensive study of the art of tapestry is due to the fact that the modern art of the 21st century is characterized by the search for a new coloristic composition solution, which is also associated with a certain shift in the boundaries between its individual types and genres. Since a modern tapestry is one of the most “contact кол coloristic” genres of decorative art and its language is emotional on the basis of, above all, a coloristic solution, there is a need to identify and clarify the principles for constructing a decorative and coloristic composition of the tapestry. Based on the goal of the research on creating an overall picture of the formation and development of a coloristic solution of tapestry composition in the context of modern art trends, the need to identify and substantiate the role of a coloristic solution as an important part of the composition in a modern tapestry is noted. The conclusions emphasize the role of the color solution when creating the tapestry. It is substantiated that the color sketch of the tapestry composition allows for a mobile search for a different, tonal, rhythmic and coloristic image solution, in accordance with a clearly defined compositional and emotional-imaginative task, since color contributes to emotional impact. Such a rather complicated process and multifaceted work on the composition of the tapestry allows students to create interesting, imaginative and emotional tapestries as the final stage in the work on the educational theme “Decorative color composition of the tapestry. Стаття присвячена ролі колористичного рішення в сучасному мистецтві та проблемі колористичного рішення композиції гобеленів. Вказується, що необхідність більш глибокого і всебічного вивчення мистецтва гобелену пов'язана з тим, що сучасне мистецтво XXI століття характеризується пошуком нового колористичного композиційного рішення, яке також пов'язане з певним явищем. зрушення в межах між її окремими типами і жанрами. Оскільки сучасний гобелен є одним з найбільш «контактних колористичних» жанрів декоративного мистецтва і його мова емоційна на основі, перш за все, колористичного рішення, виникає необхідність виявлення і уточнення принципів побудови декоративної та колористичний склад гобелена. Виходячи з мети дослідження щодо створення загальної картини формування та розвитку колористичного рішення композиції гобеленів в контексті сучасних тенденцій мистецтва, необхідність виявлення та обґрунтування ролі колористичного рішення як важливої складової композиція в сучасному гобелені. Висновки підкреслюють роль колірного рішення при створенні гобелену. Обґрунтовано, що кольоровий ескіз композиції гобелену дає можливість мобільного пошуку іншого, тонального, ритмічного та колористичного зображення, відповідно до чітко визначеного композиційного та емоційно-образного завдання, оскільки колір сприяє емоційному впливу. Такий досить складний процес і багатогранна робота над композицією гобелену дозволяє студентам створювати цікаві, образні та емоційні гобелени як завершальний етап у роботі з освітньої теми «Декоративна кольорова композиція гобелена».
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2199
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bogaychuk, Borisyuk.pdf126.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.