Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2163
Title: Дослідження самооцінки студентів-психологів
Other Titles: Исследование самооценки студентов-психологов
Research of students-psychologists’ self-esteem
Authors: Кириченко, О. М.
Кириченко, О. М.
Kyrychenko, O. M.
Keywords: самооцінка
студенти
період навчання у ВНЗ
самооценка
период учебы в ВУЗе
self-esteem
students
period of studies at higher educational institution
студенты
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Кириченко О. М. Дослідження самооцінки студентів-психологів / О. М. Кириченко // Наука і освіта: наук.-практ. журнал. – 2016. – № 5. – С.113–116.
Abstract: У статті розглядаються теоретичні аспекти вивчення самооцінки, проблема самооцінки в сучасній науці, її залежність від особистісних особливостей учнів, а також умови становлення самооцінки студентів у період навчання у ВНЗ. У результаті проведеного дослідження було виявлено особистісні особливості, пов’язані з заниженою самооцінкою (підозрілість, сумнівне ставлення до нового, стриманість, нерішучість, конформність, поступливість тощо), а також із завищеною (самовпевненість, самоконтроль, імпульсивність, незалежність, схильність до ризику і т.п.). Адекватна або висока самооцінка особистісних особливостей студентів сприятиме успішності їх навчальної діяльностіФормирование самооценки личности – одна из актуальных проблем исследований в области психологии и педагогики, поскольку уверенность каждого человека в себе играет колоссальную роль в успехе всей страны. Именно самооценка личности имеет важное значение для успешной учебной деятельности, профессиональной ориентации, выбора жизненного пути и осознания себя в обществе. Существуют различные подходы к пониманию сущности самооценки, что свидетельствует о сложности и многогранности этого психологического фено- мена и о необходимости ее более детального изучения. Необходимо отметить, что самооценке как личностному образованию отводится центральное место в общем контексте формирования сознания личности – ее способностей, возможностей, направленности, активности, общественной значимости. Критическим возрастом для развития самосознания и самооценки является юношеский возраст, в котором наиболее интенсивно проходит процесс самопознания. Поэтому, с методологической точки зрения, эффективным является исследование именно этого периода в жизни. Нами было проведено психологическое исследование 67 студентов 2-4 курсов психоло- гического отделения ОНУ им. И.И. Мечникова с целью изучения и выявления личностных особенностей, влияющих на адекватность самооценки. В результате проведенного исследования были выявлены личностные особенности, связанные с заниженной самооценкой (подозрительность, сомнительное отношение к новому, скрытность, сдержанность, подавленность в межличностных конфликтах, робость, нерешительность, конформность, мягкость, уступчивость и т.п.), а также завышенной (самолюбие, самоконтроль, самоуверенность, неуступчивость, склонность к риску, импульсивность, самостоятельность, независимость, отсутствие потребности в поддержке других и т.д.). Анализ полученных результатов помог нам в определении тех особенностей, которые могут быть связаны с адекватной самооценкой. Исходя из результатов исследования, можно говорить о том, что адекватная или высокая самооценка личностных особенностей студентов будет способствовать успешности учебной деятельности.The formation of personality’s self-esteem is one of topical issues of psychological and pedagogical research as long as self-confidence of every single person is of great importance for the whole country’s success. It is personality’s self-esteem which determines successful learning activity, professional orientation, choosing one’s way of living and realization of oneself in a society. There are various approaches to understanding the essence of self-esteem, which indicates complicated and many-sided nature of this psychological phenomenon and the need for its detailed studying. It should be mentioned that self-esteem as a personal formation plays a key role in the general context of forming personal consciousness – one’s capabilities, opportunities, orientations, performance, public importance. Youth is the critical age for the development of self-awareness and self-esteem; during this period, the process of self-cognition is the most intensive. That is why, from methodological point of view, it is necessary to investigate this very stage of human life. The carried out experiment involved 67 students of 2-4 years of studying at the sub-faculty of psychology. The study was aimed at determining personality characteristics affecting the adequacy of students’ self-esteem. The study has made it possible to discover some personal features associated with low self-esteem (suspiciousness, doubtful attitude to new people and things, reserved character, unsociable demeanour, low spirits in interpersonal conflicts, shyness, indecisiveness, agreeableness, mild manner, compliance, etc.) as well as inflated self-esteem (pride, self-control, arrogance, stubbornness, risk proneness, impulsivity, self-dependence, independence, lack of need for others’ support, etc.). Review of the results obtained facilitated determining the features that may be directly related to adequate self-esteem. Thus, adequate or positive self-esteem of students will facilitate the success of their learning activity.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2163
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olha Kyrychenko.pdf252.46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.