Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2140
Title: Саморегуляція у професійному становленні майбутнього фахівця
Other Titles: Саморегуляция в профессиональном становлении будущего специалиста
Self-regulation in professional becoming of a future specialist
Authors: Водолазська, Ольга Олегівна
Водолазская, Ольга Олеговна
Vodolazska, Olha
Keywords: саморегуляція
професійне становлення
особистість
самоактуалізація
мотивація
сенсожиттєві орієнтації
саморегуляция
профессиональное становление
личность
самоактуализация
мотивация
смысложизненные ориентации
self-regulation
professional becoming
personality
self-actualisation
motivation
orientation of the meaning of life
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Водолазська О. О. Саморегуляція у професійному становленні майбутнього фахівця / О. О. Водолазська // Наука і освіта: наук.-практ. журнал. – 2016. – № 5. – С.72 – 77.
Abstract: У статті викладено результати теоретико-емпіричного дослідження саморегуляції як чинника професійного становлення майбутнього фахівця – психолога. Представлено аналіз значущих кореляційних зв’язків між показниками мотивації досягнення, властивостей особистості та показниками складових саморегуляції: самоактуалізації та сенсожиттєвих орієнтацій. Візуальний аналіз представлених профілів дозволив скласти психологічні портрети представників гуманітарної та технічної спрямованості. Доведено, що саморегуляція є домінуючим чинником професійного становлення майбутнього фахівця – психологаВ статье изложены результаты теоретико-эмпирического исследования саморегуляции как фактора профессионального становлення будущего психолога-специалиста. Актуальность исследования заключается в том, что для каждого человека профессия – это источник существования и средство личностной самореализации. На современном этапе социально-экономического развития общества проблема профессиональной подготовки будущего психо-лога является очень важной, поскольку предполагает формирование его как активного субъекта деятельности и тре- бует соответствующего уровня подготовки, высокой личностной ответственности за результаты своего профессионального труда. С нашей точки зрения, становление будущего психолога предполагает не только усвоение образовательных программ, но и личностное становление, в котором одно из наиболее важних мест занимает умение регулировать свое поведение, действуя в соответствии с профессиональными задачами. При определении понятия саморегуляции мы опираемся на точку зрения О.А. Конопкина, по мнению которого, осознанная саморегуляция – это системно-организованный процесс внутренней психической активности человека, инициирующего построение, поддержку и управление разными видами и формами произвольной активности, которая непосредственно реализует достижение принятых человеком целей. Целью данной статьи является изложение результатов теоретико- эмпирического исследования саморегуляции как фактора профессионального становлення личности будущего психолога. При помощи психодиагностического инструментария было проведено эмпирическое исследование, статистическая обработка полученных данных. Выявленные значимые корреляционные связи позволили представить профили и составить психологические портреты лиц разной профессиональной направленности с разным уровнем саморегуляции. В работе доказано, что саморегуляция является доминирующим фактором профессионального становлення будущего специалиста – психолога.The article deals with the results of the theoretical and empirical research of self-regulation as a factor of professional formation of a future psychologist. At the modern stage of the socio-economic development of the society, the issue of future psychologist’s professional training is very important as it means his/her development and formation as an active subject of activity and requires the proper level of competence, great personal responsibility for the results of work. The formation of a future psychologist involves not only mastering of the educational programmes but also personal development. According to O. Konopkin, self-regulation is the system-organised process of internal psychical activity of a man who initiates the creation, support and management of different kinds and forms of voluntary activity which implements the achievement of the goals set by him/her. The carried out experiment aimed at revealing the correlations between the indices of self-actualisation and achievement motivation involved 92 women aged from 24 to 58 years. They were divided into two groups: those who majored in technical sciences and those who majored in humanities. The carried out empirical research by means of psychodiagnostic tools has revealed significant correlations, which made it possible to describe the profiles and compose psychological portraits of individuals with different professional orientation with different levels of self-regulation. Psychological portraits of both groups of the respondents, which have been composed according to the visual profiles, have revealed the high achievement motivation in the surveyed with different levels of self-criticism, as well as the desire to have trustful relations with the social environment. The carried out correlation analysis has revealed significant positive correlations between the indices of achievement motivation, some personal qualities and the indices of self-regulation components: selfactualisation and sense-value attitudes, which has proved the hypothesis that self-regulation is a dominant factor of professional development of a future psychologist.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2140
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olha Vodolazska,.pdf511.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.