Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2082
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorХуан Цзіншен-
dc.contributor.authorХуан Цзиншен-
dc.contributor.authorHuang Jingsheng-
dc.date.accessioned2019-04-11T09:26:46Z-
dc.date.available2019-04-11T09:26:46Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationХуан Цзіншен. Експериментальна модель формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва / Хуан Цзіншен // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 12. – С. 83–88.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2082-
dc.description.abstractУ статті висвітлено прикладний аспект проблеми формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтва. Ураховуючи феноменологічні ознаки світогляду та компоненти естетичного світогляду вчителя образотворчого мистецтва, представлено опис експериментальної моделі, що дозволяє забезпечити стійку позитивну динаміку сформованості естетичного світогляду за трьома компонентами: особистісно-орієнтованим, практико-орієнтованим та інтегративним. Деталізовано зміст експериментальної моделі за кожним складником (блоком).В статье отображен прикладной аспект формирования эстетического мировоззрения у будущих учителей изобразительного искусства, наиболее оптимальным путѐм которого есть научное обоснование и разработка экспериментальной модели, внедрение в учебнооспитательный процесс которой обеспечивает стойкую положительную динамику формирования всех составляющих эстетического мировоззрения – личностно-ориентированного, практико-ориентированного и интегративного компонентов. Разработка экспериментальной модели представляется воз- можной в связи с тем, что эстетическое мировоззрение как сложный интегративный личностно-профессиональный конструкт поддаѐтся влиянию с помощью специальных форм работы со студентами, а именно: специальные учебные модули, в которых раскрыт феномен эстетического мировоззрения, специфика его проявления у учителя изобразительного искусства, синтез индивидуальных и групповых форм работы, аутотренинговые упражнения, поддерживающие гармоничное становление творческой личности педагога-художника. Экспериментальная модель разработана с опорой на то, что сущность моделирования реализуется в искусственной системе элементов, которая с определѐнной точностью отображает определѐнные свойства, стороны, связи исследуемого объекта. Экспериментальная модель формирования эстетического мировоззрения включает блок целеполагания (цель экспериментальных уси- лий), содержательный блок (педагогические условия формирования эстетического мировоззрения у будущих учителей изобразительного искусства: интеграция дисциплин психолого-педагогического цикла и художественных дисциплин; насыщение образовательной среды эстетическим содержанием; фасилитационная поддержка становления творческой личности учителя), результативный блок (система критериев и показателей сформированности эстетического мировоззрения студентов).The article deals with the applied aspect of future Fine Art teachers’ aesthetic worldview formation, the most optimal way of which is the scientific substantiation and development of the experimental model. Its implementation into the educational process will provide the stable positive dynamics of the formation of the following aesthetic worldview components: person-centred, practice-focused, and integrative one. The experimental model development is based on the fact that aesthetic worldview as a complex integrative personal and professional construct can be controlled/influenced by means of special forms of work with students, for example, special educational modules which reveal the phenomenon of aesthetic worldview, the specificity of its manifestation in a Fine Art teacher, the combining of individual and group forms of work, auto-training exercises supporting the harmonious development of a teacherartist’s creative personality. The experimental model is based on the fact that the essence of modelling is implemented in the artificial system of elements which reflects certain properties, aspects and bonds of the studied object. It includes the unit of goal-setting (the aim of experimental actions), content unit (pedagogical conditions of future Fine Art teachers’ aesthetic worldview formation: integration of psychological, pedagogical and art disciplines; filling the educational environment with aesthetic content; facilitative support of teacher’s creative personality development), and resultative unit (the system of criteria and indicators of students’ aesthetic worldview maturity).uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectестетичний світоглядuk
dc.subjectмайбутній вчитель образотворчого мистецтваuk
dc.subjectекспериментальна модельuk
dc.subjectформуванняuk
dc.subjectпедагогічні умовиuk
dc.subjectэстетический кругозорuk
dc.subjectбудущий учитель изобразительного искусстваuk
dc.subjectэкспериментальная модельuk
dc.subjectформированиеuk
dc.subjectпедагогические условияuk
dc.subjectaesthetic worldviewuk
dc.subjectfuture Fine Art teacheruk
dc.subjectexperimental modeluk
dc.subjectformationuk
dc.subjectpedagogical conditionsuk
dc.titleЕкспериментальна модель формування естетичного світогляду в майбутніх учителів образотворчого мистецтваuk
dc.title.alternativeЭкспериментальная модель формирования эстетического мировоззрения у будущих учителей изобразительного искусстваuk
dc.title.alternativeExperimental model of future fine art teachers’ aesthetic worldview formationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Huang Jingsheng.pdf299.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.