Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1930
Title: Формування валеологічної культури дітей у процесі навчання іноземної мови
Other Titles: Development of children’s valeological culture in teaching a foreign language
Authors: Черноватий, Л. М.
Chernovatyi, Leonid Mykolayovych
Keywords: експериментальне дослідження
формування валеологічної культури
навчання іноземної мови
середня школа
англомовна фразеологія
мимовільне запам’ятовування
переклад
творчість
розумова активність
позитивне відношення
активність
active learning
creative activity
experimental research
English phraseological units
involuntary memorisation
mental activity
schoolchildren
teaching foreign languages
translation
positive attitude
valeological culture developmen
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Черноватий Л. М. Формування валеологічної культури дітей у процесі навчання іноземної мови / Л. М. Черноватий // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 10. – С. 92 – 98.
Abstract: Стаття містить опис оригінального експериментального дослідження, результати якого доводять потенційну можливість ефективного формування валеологічної культури в процесі навчання іноземної мови в середній школі. Описано зміст загальних шляхів до досягнення згаданої мети на основі імпліцитного підходу, що ґрунтується на мимовільному запам’ятовуванні. Обґрунтовано вибір матеріалом дослідження фразеологічних одиниць прислівного типу, відібрано більше 300 таких одиниць та обґрунтовано вибір перекладу для реалізації їх навчання. Наведено результати експерименту, які засвідчили стимулювання творчості та розумової активності випробуваних, а також формування їх позитивного відношення. The paper provides a description of an original experimental research which proves the potential possibility of valeological culture development in the process of teaching foreign languages to schoolchildren. In contrast to the traditional models of research predominantly based on the explicit presentation of valeological knowledge and its expected subsequent acquisition, the author suggests an implicitly-oriented approach. To describe the content of the research, the article outlines the general principles of the presented approach based on involuntary memorisation which is opposed to the voluntary one. The author substantiates the choice of proverb-type phraseological units (PTPU) as the material of the study arguing that the said units provide favourable conditions required for the involuntary memorisation efficiency, such as vivid emotional background, students’ active involvement and their interest which may contribute to the successful development and retaining of the corresponding valeological notions and beliefs. The paper contains some examples out of the selected 300 PTPU in eight notional categories (ranging from the ‘healthy way of life’ and ‘money can’t buy you health’ to ‘don’t worry, be happy’) that may play an essential role in the valeological culture development while teaching English to schoolchildren. The author presents his arguments in favour of translation, being a hermeneutic activity, to be used as the main tool to accomplish tasks related to the selected material. The paper provides the results of the original experiment which proved that the tasks offered to the subjects stimulated their creative and mental activities, as well as contributed to the formation of their positive attitude towards the learning process. According to the results obtained through the subjects’ questioning, the average indicator of their positive attitude amounted to 4.5 out of 5,0 maximum possible.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1930
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Черноватий Л. М..pdf685.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.