Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1930
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧерноватий, Л. М.-
dc.contributor.authorЧерноватый, Л. Н.-
dc.contributor.authorChernovatyi, Leonid Mykolayovych-
dc.date.accessioned2019-03-25T08:33:35Z-
dc.date.available2019-03-25T08:33:35Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationЧерноватий Л. М. Формування валеологічної культури дітей у процесі навчання іноземної мови / Л. М. Черноватий // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 10. – С. 92 – 98.uk
dc.identifier.issn2311-8466-
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1930-
dc.description.abstractСтаття містить опис оригінального експериментального дослідження, результати якого доводять потенційну можливість ефективного формування валеологічної культури в процесі навчання іноземної мови в середній школі. Описано зміст загальних шляхів до досягнення згаданої мети на основі імпліцитного підходу, що ґрунтується на мимовільному запам’ятовуванні. Обґрунтовано вибір матеріалом дослідження фразеологічних одиниць прислівного типу, відібрано більше 300 таких одиниць та обґрунтовано вибір перекладу для реалізації їх навчання. Наведено результати експерименту, які засвідчили стимулювання творчості та розумової активності випробуваних, а також формування їх позитивного відношення. Статья содержит описание оригинального экспериментального исследования, которое доказывает потен- циальную возможность развития валеологической культуры школьников в процессе их обучения иностранному языку. В отличие от традиционных моделей исследования, которые основываются на преимущественно эксплицитном предъявлении валеологических знаний и их ожидаемом последующем усвоении, автор предлагает имплицитно-ориентированный подход. В целях описания содержания исследования статья представляет общие принципы упомянутого подхода, основанные на непроизвольном запоминании, которое рассматривается в оппозиции к произвольному. Автор обосновывает выбор англоязычных фразеологических единиц пословичного типа (ФЕПТ) в качестве материала исследования, аргументируя это тем, что указанные единицы создают благоприятные условия, необходимые для обеспечения эффективности непроизвольного запоминания, в частности, яркий эмоциональный фон, активность и заинтересованность студентов, которые могут способствовать успешному формированию и удержанию в памяти валеологических понятий и убеждений. Статья содержит некоторые примеры из 300 отобранных ФЕПТ в восьми категориях (диапазон которых колеблется от «здорового образа жизни», «здоровье не купишь за деньги» до «не беспокойся понапрасну, будь счастлив»), которые могут способствовать развитию валеологической культуры в процессе обучения школьников английскому языку. Автор представляет аргументы в пользу использования перевода как герменевтической деятельности в качестве основного способа выполнения заданий, которые касались отобранного материала. Предложенная испы- туемым процедура стимулировала их творческую и умственную активность, а также способствовала формированию позитивного отношения к учебному процессу. По результатам анкетирования средний индекс положительного отношения испытуемых к предложенной методике составил 4,5 из максимально возможного 5,0.The paper provides a description of an original experimental research which proves the potential possibility of valeological culture development in the process of teaching foreign languages to schoolchildren. In contrast to the traditional models of research predominantly based on the explicit presentation of valeological knowledge and its expected subsequent acquisition, the author suggests an implicitly-oriented approach. To describe the content of the research, the article outlines the general principles of the presented approach based on involuntary memorisation which is opposed to the voluntary one. The author substantiates the choice of proverb-type phraseological units (PTPU) as the material of the study arguing that the said units provide favourable conditions required for the involuntary memorisation efficiency, such as vivid emotional background, students’ active involvement and their interest which may contribute to the successful development and retaining of the corresponding valeological notions and beliefs. The paper contains some examples out of the selected 300 PTPU in eight notional categories (ranging from the ‘healthy way of life’ and ‘money can’t buy you health’ to ‘don’t worry, be happy’) that may play an essential role in the valeological culture development while teaching English to schoolchildren. The author presents his arguments in favour of translation, being a hermeneutic activity, to be used as the main tool to accomplish tasks related to the selected material. The paper provides the results of the original experiment which proved that the tasks offered to the subjects stimulated their creative and mental activities, as well as contributed to the formation of their positive attitude towards the learning process. According to the results obtained through the subjects’ questioning, the average indicator of their positive attitude amounted to 4.5 out of 5,0 maximum possibleuk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectекспериментальне дослідженняuk
dc.subjectформування валеологічної культуриuk
dc.subjectнавчання іноземної мовиuk
dc.subjectсередня школаuk
dc.subjectангломовна фразеологіяuk
dc.subjectмимовільне запам’ятовуванняuk
dc.subjectперекладuk
dc.subjectтворчістьuk
dc.subjectрозумова активністьuk
dc.subjectпозитивне відношенняuk
dc.subjectактивністьuk
dc.subjectанглоязычные фразеологические единицыuk
dc.subjectактивность в обученииuk
dc.subjectнепроизвольное запоминаниеuk
dc.subjectобучение иностранным языкамuk
dc.subjectпереводuk
dc.subjectположительное отношениеuk
dc.subjectразвитие валеологической культурыuk
dc.subjectтворчествоuk
dc.subjectумственная активностьuk
dc.subjectшкольникиuk
dc.subjectэкспериментальное исследованиеuk
dc.subjectactive learninguk
dc.subjectcreative activityuk
dc.subjectexperimental researchuk
dc.subjectEnglish phraseological unitsuk
dc.subjectinvoluntary memorisationuk
dc.subjectmental activityuk
dc.subjectschoolchildrenuk
dc.subjectteaching foreign languagesuk
dc.subjecttranslationuk
dc.subjectpositive attitudeuk
dc.subjectvaleological culture developmenuk
dc.titleФормування валеологічної культури дітей у процесі навчання іноземної мовиuk
dc.title.alternativeФормирование валеологической культуры детей в процессе обучения иностранному языкуuk
dc.title.alternativeDevelopment of children’s valeological culture in teaching a foreign languageuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Черноватий Л. М..pdf685.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.