Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18980
Title: Проблема формування професійної компетентності у майбутніх фахівців фізичної культури, спорту та реабілітації під час педагогічної практики у закладах загальної середньої освіти
Other Titles: The problem of competence formation of future specialists of physical culture, sports and rehabilitation during pedagogical practice in general secondary education institutions.
Authors: Башавець, Наталія Андріївна
Bashavets, Nataliia Andriivna
Keywords: нтегральна компетентність
базова компетентність
фахова компетентність
фахівці фізичної культури
професійна діяльність
підготовленість
integral competence
basic competence
professional competence
future specialists of physical culture
sports and rehabilitation
professional activity
preparedness
Issue Date: 2020
Publisher: НПУ імені М.П. Драгоманова
Citation: Башавець Н. А. Проблема формування професійної компетентності у майбутніх фахівців фізичної культури, спорту та реабілітації під час педагогічної практики у закладах загальної середньої освіти / Н. А. Башавець // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. - 2020. - Вип. 3 (123). - С. 512-517.
Abstract: У статті розглядається проблема формування інтегральної, базових та фахових компетентностей у майбутніх фахівців фізичної культури, спорту та реабілітації та пошуки її вирішення. Актуальність дослідження, виявлені недоліки, суперечності, соціально-педагогічне значення та недостатній рівень теоретичної та практичної підготовленості майбутніх фахівців фізичної культури, спорту та реабілітації під час педагогічної практики дали змогу виявити проблему і зумовили вибір теми дослідження. В період проходження навчальної практики здійснюється виховання професійних якостей майбутнього учителя фізичної культури, виробка навичок і умінь, необхідних для проведення навчально-виховної роботи зі школярами у закладах загальної середньої освіти. З’ясовано, що навчальна практика спрямована на вдосконалення дослідницьких та творчих якостей студентів, а також їх ознайомлення з практичними питаннями організації наукових досліджень в галузі фізичного виховання. Визначено, що під час навчальної практики перевіряється рівень наукової підготовки студентів, їх знань, умінь і навичок щодо проведення занять з фізичної культури, щодо вдосконалення педагогічного процесу; а також оволодіння основними методами і засобами педагогічних досліджень, опрацювання отриманої статистичної інформації тощо. The article is describing the problem of formation of integral, basic and professional competences of the future specialists of physical culture, sports and rehabilitation and searches for its solution. The relevance of the research, identified shortcomings, contradictions, socio-pedagogical significance and insufficient level of theoretical and practical readiness of future specialists of physical culture, sports and rehabilitation during the practice made it possible to identify the problem and determine the topic of the research. During the period of training, the professional qualities of the future teacher of physical culture, the development of skills and abilities necessary for carrying out educational work with students are carried out. The teaching practice is aimed at improving the students' research and creative qualities, as well as their familiarization with the practical issues of organizing scientific research in the field of physical education. During the educational practice the level of scientific preparation of students, their knowledge, abilities and skills in conducting classes on physical culture, on improvement of pedagogical process, and also assessment of knowledge in work are checked; mastering the basic methods and means of pedagogical research, processing of the received statistical information. The most important professional competencies are: the ability to use systematic theoretical and practical knowledge of scientific facts, concepts, theories, principles and methods of physical education in solving professional problems; the ability to form subject competencies in students of physical culture; the ability to carry out interdisciplinary connections in the study of physical culture in secondary schools; the ability to exercise objective control and assessment of the level of educational achievements of students in physical culture; the ability of remote, Autonomous, extra-curricular work in physical culture; the ability to ensure students ' health preservation in educational process and extracurricular activities; the ability to form and maintain the proper level of motivation of students to learning; the ability to use the terminology of the specialty and communicative linguistic mean.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18980
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики фізичної культури та спортивних дисциплін

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bashavets N. A..pdf12.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.