Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18785
Title: Розвиток образно-стереометричного уявлення у студентів ХГФ: міні – гобелен та пластика малих форм
Other Titles: Development of image – stereometric representation in аgf students: mini – tapesture and small form plastics
Authors: Письміченко, Олександр Іванович
Pysmichenko, Oleksandr Ivanovych
Борисюк, Зінаїда Дмитрівна
Borisyuk, Zinaida Dmytrivna
Keywords: просторове мислення
стереометрія
образ
образно-стереометричне уявлення
міні – гобелен
пластика малих форм
spatial thinking
stereometry
image
figurative – stereometric representation
mini – tapestry
plastic of small forms
Issue Date: 2023
Publisher: Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика"
Citation: Письміченко О. І. Розвиток образно-стереометричного уявлення у студентів ХГФ: міні – гобелен та пластика малих форм / О. І. Письміченко, З. Д. Борисюк // Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 69. Т. 3. 2023. - С. 215-221.
Abstract: У статті розкривається думка, що в сучасному світі фактично яскраво проявленого мистецького феномену «нео – пост – постмодерну» увага до міні – гобелену та пластики малих форм (малої пластики) постійно зростає, і особливо в контексті їх самостійно – унікального образного буття. З’являються різноманітні думки та позиції про їх творчо – розвивальні можливості в підготовці студентів ХГФ. Підкреслюється, що за прийнятим визначенням «пластика малих форм» або «мала пластика» є видом скульптурного мистецтва, що підкоряється притаманним йому законам, несе в собі його ознаки і серед них один із головних – прагнення до «психологізму та узагальнення», і воно включає в себе велике розмаїття напрямів, матеріалів, технік. Виокремлюється, що образна сила уявлення в декоративно-прикладному мистецтві полягає у єдності зв’язків усіх частин із образом і задумом художника; у підпорядкуванні ідейного рішення усій образній структурі твору. Обґрунтовується, що у декоративно-прикладному мистецтві для створення міні – гобелену та пластики малих форм задіяне образне мислення як активний процес синтезу понять і образів, обумовлений зв’язком абстрактного мислення і ментальної репрезентації чуттєвого досвіду в свідомості студента, і яка витікає з цього необхідністю опори на метафоричний спосіб об’єктивації результатів пізнання, а метафора, будучи одним з ключових інструментів образного мислення, дозволяє студентові з’єднувати в пізнанні понятійну схему і образну композицію. Творчо «вибудований» метод навчання студентів ХГФ ефективний при одночасному вдосконаленні їх практичних умінь «розв’язувати» образно-стереометричні завдання в створенні пластики малих форм, що вимагають уявного відтворення, створення і трансформації просторових образів, в тому числі – «вирішувати» завдання на «уявні» творчо – перевтілені образні побудови, знаходити різні способи вирішення образно-стереометричних завдань, а також – сприяє розвитку образно-стереометричного уявлення у студентів. У Перспективах подальших розвідок зазаначається, що важливим є дослідження та обґрунтування того, що якщо в процесі ознайомлення із «образною стереометрією» міні – гобелену та пластики малих форм буде застосування не тільки традиційних, а і нових інформаційних технологій та із опорою на дані попередньої діагностики проявлення творчих кроків образно-просторового уявлення студентів, то виникне можливість вплинути на продуктивність їх творчої індивідуалізації та уявного створення образно – просторових – «стереометричних» образів і оперування ними відповідно до вимог створюваного образу в формі. The article reveals the opinion that in the modern world of the actually brightly manifested artistic phenomenon “neo – post – postmodern” attention to mini – tapestry and plastic of small forms (small plastic) is constantly growing, and especially in the context of their self – unique figurative existence. It is emphasized that, according to the accepted definition, “plastic of small forms” or “small plastic” is a type of sculptural art that obeys its inherent laws, carries its characteristics and among them one of the main ones is the desire for “psychologism and generalization”, and it includes has a great variety of directions, materials, and techniques. There are various opinions and positions about their creative and developmental opportunities in the preparation of АGF students. It is pointed out that mini – tapestry and plasticity of small forms as works expressed in sign – figurative – “stereometric” unique form, only inherent in their subjectivity, provide for their comprehension and creation of similar, which are certain creative steps for students of АGF and their development. figuratively – stereometric representation. Attention is drawn to the fact that the figurative power of imagination in decorative and applied art lies in the unity of the connections of all parts with the image and plan of the artist; in the subordination of the ideological solution to the whole figurative structure of the work. Based on these principles, it is outlined that the figurative thinking of students should be used to create a mini – tapestry, and the combined influence of arts reveals students’ abilities, reveals their imagination, fantasy, figurative thinking, and most importantly – encourages the formation of figurative thinking of HGF students. It is characterized that the formation of the image in the plastic of small forms is impossible without a sign, and the formation of the structure of the artistic image on this basis involves a rational “rethinking” of the material, where special sensitivity to subtle “values”, “nuances” and “dissonances”. It is substantiated that in decorative and applied art for the creation of mini-tapestry and plastics of small forms figurative thinking is involved as an active process of synthesis of concepts and images due to the connection of abstract thinking and mental representation of sensory experience in the student’s mind. on the metaphorical way of objectifying the results of cognition, and metaphor, being one of the key tools of figurative thinking, allows the student to combine in cognition the conceptual scheme and figurative composition. Creatively “built” method of teaching students HGF is effective while improving their practical skills to “solve” figuratively – stereometric problems in creating plastics of small forms that require imaginary reproduction, creation and transformation of spatial images, including – “solve” problems on “Imaginary” creatively – embodied figurative constructions, to find various ways of the decision of figurative – stereometric problems, and also – promotes development of figurative – stereometric representation at students. In the Prospects of further explorations, it is noted that it is important to research and justify the fact that if in the process of familiarization with the “figurative stereometry” of mini-tapestry and plastic of small forms there will be the use of not only traditional, but also new information technologies and based on the data of preliminary diagnosis of the manifestation creative steps of figurative-spatial representation of students, then there will be an opportunity to influence the productivity of their creative individualization and imaginative creation of figurative-spatial – “stereometric” images and operating them in accordance with the requirements of the created image in the form.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18785
Appears in Collections:Кафедра теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Development of image.pdf353.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.